Go to content

Transparantie

De IDD zorgt voor transparantieregels waaraan marktpartijen moeten voldoen, zoals transparantienormen op gebied van beloning en provisie en het standaarddocument voor schadeverzekeringen (IPID).

Beloningstransparantie

Een directe aanbieder moet de klant voorafgaand aan het sluiten van de verzekering informeren over de aard van de beloning die de verkoopmedewerker ontvangt. Een adviseur of bemiddelaar moet de klant voorafgaand aan het sluiten van een schadeverzekering melden of de klant hem rechtstreeks moet betalen of dat hij hiervoor provisie ontvangt van de aanbieder. Als de adviseur of bemiddelaar rechtstreeks door de klant wordt betaald, moet hij de hoogte van het bedrag vermelden. Als het bedrag niet kan worden achterhaald, moet hij aangeven hoe deze wordt berekend.

Transparantie over eigendomsverhoudingen

Ook moet de adviseur of bemiddelaar voorafgaand aan het sluiten van een verzekering bekend maken of sprake is van een eigendomsverhouding met de aanbieder (of moedermaatschappij) van deze verzekering. Dit is het geval als er een gekwalificeerde deelneming is van 10% of meer van de stemrechten of van het kapitaal in elkaars onderneming.

Transparantie over objectieve analyse

De adviseur moet de klant voorafgaand aan het sluiten van de verzekering kenbaar maken of hij genoeg producten kan adviseren en of hij een contractuele verplichting heeft om uitsluitend voor bepaalde aanbieders te adviseren.

Wat betekenen de transparantienormen voor verzekeraars?

Als verzekeraar informeert u op basis van artikel 86f BGfo Wft de klant over hoe uw (verkoop)medewerker wordt beloond voor het sluiten van de overeenkomst. U kunt informatie hierover opnemen in de vergelijkingskaart.

Wat betekenen de transparantienormen voor adviseurs/bemiddelaars?

Als adviseur of bemiddelaar informeert u de klant op basis van artikel 86i BGfo Wft voorafgaand aan het sluiten van de verzekering of u rechtstreeks door de klant of via (indirecte) provisie via de premie wordt beloond. Bij rechtstreekse betaling door de klant vermeldt u ook de hoogte van het bedrag.

Hoe maakt een verzekeraar transparant welke beloning verkoopmedewerkers ontvangen?

Een verzekeraar informeert op basis van artikel 86f Bgfo Wft en artikel 61 Bgfo Wft de klant over hoe uw (verkoop)medewerker wordt beloond voor het sluiten van de overeenkomst. Onder verkoopmedewerkers worden in ieder geval adviseurs verstaan.

Voor impactvolle verzekeringen die vallen onder het provisieverbod van artikel 86c BGfo geldt dat u hierover informatie dient op te nemen in de vergelijkingskaart. 

Voor de overige schadeverzekeringen geldt dat u de informatie in beginsel tijdig voor het sluiten van de overeenkomst op schrift aan de klant moet verstrekken. Verzekeraars kunnen de informatie alleen via de website verstrekken als wordt voldaan aan de voorwaarden van artikel 49a BGfo. Hierbij geldt dat de klant expliciete toestemming moet geven. Deze toestemming kan niet worden gegeven via de algemene voorwaarden.