Go to content

Cryptopartijen

De AFM is verantwoordelijk voor het toezicht op aanbieders van cryptoactivadiensten. Vanaf 30 december 2024 dienen aanbieders van cryptoactivadiensten over een vergunning van de AFM, of een andere Europese toezichthouder, te beschikken om deze diensten aan te mogen (blijven) bieden.

Voor aanbieders van cryptoactivadiensten die beschikken over een DNB-registratie, geldt dat zij vanaf 30 juni 2025 over een vergunning van de AFM, of een andere Europese toezichthouder, dienen te beschikken.

De AFM is als toezichthouder verantwoordelijk voor het behandelen van vergunningsaanvragen van aanbieders van cryptoactivadiensten (CASP’s, artikel 63 MiCAR) en notificaties van andere financiële instellingen (artikel 60 MiCAR). De aanvraag voor een CASP-vergunning of -notificatie kan door marktpartijen vanaf 22 april 2024 ingediend worden bij de AFM en, indien goedgekeurd, vanaf 30 december 2024 worden gebruikt.

Vraag tijdig vergunning aan

AFM en DNB roepen partijen die in Nederland cryptodiensten willen gaan aanbieden op om zich bij de AFM te melden voor een vergunningaanvraag, en niet langer bij DNB voor een registratie-aanvraag. Zo voorkomen we dubbel werk en kosten voor alle betrokkenen. Mochten partijen na medio 2024 toch nog een registratie aanvragen bij DNB, dan lopen zij (gelet op de doorlooptijden) het risico kosten te maken zonder dat dit leidt tot een registratie in 2024.

Daarnaast roept de AFM cryptopartijen op tijdig een vergunning aan te vragen. De doorlooptijd voor een vergunningaanvraag bedraagt in de regel minimaal 5 maanden. Wanneer een cryptopartij na 30 december 2024 (en respectievelijk 30 juni 2025) niet over de juiste vergunning beschikt, kan de AFM overgaan tot het opleggen van maatregelen (waaronder een last onder dwangsom of een boete).

Definitie aanbieder van cryptoactivadiensten

MiCAR definieert ‘cryptoassets’ (cryptoactiva) als “een digitale weergave van een waarde of een recht die elektronisch kan worden overgedragen en opgeslagen, met gebruikmaking van distributed-ledger-technologie of vergelijkbare technologie”. Een ‘cryptoactivadienst’ betekent een van de volgende diensten en activiteiten met betrekking tot cryptoactiva:

a) bewaren en beheren van cryptoactiva namens cliënten;

b) exploiteren van een cryptoactivahandelsplatform;

c) omwisselen van cryptoactiva voor geldmiddelen;

d) omwisselen van cryptoactiva voor andere cryptoactiva;

e) uitvoeren van cryptoactivaorders namens cliënten;

f) plaatsen van cryptoactiva;

g) ontvangen en doorgeven van cryptoactivaorders namens cliënten;

h) verlenen van advies over cryptoactiva;

i) verzorgen van portefeuillebeheer voor cryptoactiva;

j) verlenen van cryptoactivaoverdrachtdiensten namens cliënten.

Een persoon mag binnen de Europese Unie geen cryptoactivadiensten aanbieden, tenzij die persoon:

a) een rechtspersoon of andere onderneming is die overeenkomstig artikel 63 een vergunning als aanbieder van cryptoactivadiensten heeft gekregen, of

b) een kredietinstelling, een centrale effectenbewaarinstelling, een beleggingsonderneming, een marktexploitant, een instelling voor elektronisch geld, een icbe-beheermaatschappij of een abi-beheerder is die overeenkomstig artikel 60 cryptoactivadiensten mag aanbieden.

Contact

Heeft u vragen over ons toezicht op cryptoproducten en dienstverlening? Neem dan contact op via crypto@afm.nl.

U kunt zich ook inschrijven voor onze nieuwsbrief met periodieke crypto-updates.

Eerder verzonden nieuwsbrieven

ESMA enquête: notificatie bestaande vergunninghouders

Bestaande vergunninghouders, zoals beleggingsondernemingen, banken en handelsplatformen, kunnen onder Art. 60 van MiCAR bij de AFM een notificatie indienen om cryptodienstverlening aan te bieden.

ESMA heeft een informele enquête open gesteld om een beter beeld te krijgen van de mate van interesse om een dergelijke notificatie bij de betreffende nationale toezichthouder te plaatsen. Deze informatie verbetert de voorbereiding van het Europese toezicht op de cryptosector. ESMA schat dat het beantwoorden van de vragen 15-30 minuten kost.

Deze enquête is geen officieel informatieverzoek van de AFM of ESMA. Deelname is op vrijwillige basis. Als een bestaande vergunninghouder antwoordt interesse te hebben een notificatie in te dienen, is dat geen verplichting daar daadwerkelijk vervolg aan te geven. ESMA zal de informatie verzamelen, samenvoegen en terugkoppelen aan de nationale toezichthouders.

De enquête staat hier. De deadline voor het beantwoorden van de vragen is 26 juli 2024.