Transitieoverzichten
Pensioenuitvoerders moeten deelnemers informeren over de persoonlijke gevolgen van de overstap naar het nieuwe stelsel. Dit gebeurt via twee vormvrije documenten: een prognose-transitieoverzicht en een definitief transitieoverzicht. Op deze webpagina leest u algemene informatie over transitieoverzichten, vindt u een overzicht van de uitingen die de AFM hier in het verleden over heeft gedaan en leest u wat u als pensioenuitvoerder van ons kunt verwachten. We updaten de website regelmatig met nieuwe inzichten.Belang van transitieoverzichten: op tijd geïnformeerd
Het belang van de transitieoverzichten is groot. Deelnemers moeten vroegtijdig op correcte, duidelijke en evenwichtige wijze persoonlijk worden geïnformeerd over de overgang naar de nieuwe pensioenregeling en de gevolgen daarvan. Pensioenuitvoerders moeten hier zelf mee aan de slag; het ideale transitieoverzicht voor alle pensioenuitvoerders bestaat immers niet, iedere uitvoerder heeft eigen kenmerken in haar pensioenregeling en deelnemerspopulatie.
Doel van de transitieoverzichten: inzicht in persoonlijke gevolgen van de transitie
Op het prognose-transitieoverzicht moet de pensioenuitvoerder bovendien met persoonlijke toelichtingen duiding geven aan de verschillen in de getoonde bedragen.
In het definitieve transitieoverzicht worden de definitief vastgestelde bedragen getoond. Hierdoor krijgt de deelnemer een finaal beeld van de persoonlijke gevolgen van de transitie, en daarmee van de start van zijn nieuwe premieregeling. Eventuele verschillen met het prognose-transitieoverzicht dienen toegelicht te worden.
Inspiratiedocument Pensioenfederatie
Wij moedigen pensioenuitvoerders aan om naast het Servicedocument Transitiecommunicatie van de Pensioenfederatie kennis te nemen van het inspiratiedocument ‘aanpak uitleg verschillen’ voor de persoonlijke toelichtingen. Hierin staan verschillende voorbeelden van toelichtingen, zowel voor het prognoseoverzicht als voor de verschillen tussen het prognoseoverzicht en definitieve overzicht. Tegelijk benadrukken we dat de transitieoverzichten vormvrij zijn, en dé juiste aanpak voor persoonlijke toelichtingen afhankelijk is van de eigen specifieke deelnemersgroepen.
Wat verwacht de AFM van pensioenuitvoerders
Wij hebben meerdere uitingen gedaan over transitiecommunicatie en specifiek over de invulling van de transitieoverzichten:
- Presentatie AFM-event 2025 (5 juni 2025)
- Maak voor iedere deelnemer een persoonlijk transitiedossier (28 mei 2025)
- Persoonlijke toelichtingen bij transitieoverzichten nog niet voldoende (11 april 2025)
- Prognose-transitieoverzicht: kies peildatum dicht bij transitiedatum (27 februari 2025)
- Presentatie Werken aan ons Pensioen congres (12 maart 2025)
- Eerste AFM-observaties koploperfondsen en advies over amendement NSC/BBB (27 februari 2025)
- TUPO? Denk goed na voor gebruik (27 februari 2025)
- TUPO-advies (23 december 2024)
- Transitieoverzicht: pensioenfondsen zelf verantwoordelijk voor inhoud (12 december 2024)
- Platform pensioentransitie: discussie over transitieoverzichten en meer (12 december 2024)
- Drie aanbevelingen voor een persoonlijk en concreet transitieoverzicht (20 november 2024)
- Platform pensioentransitie: discussie over transitieoverzichten en meer (30 oktober 2024)
- Informeer deelnemers over concrete gevolgen compensatie (10 oktober 2024)
- Leeftijdspecifieke toelichting op transitieoverzicht uitvoerbaar voor pensioenfondsen (10 oktober 2024)
- Zorg dat eerste transitieoverzicht persoonlijk en tijdig is (10 september 2024)
- Presentatie AFM-event 2024 (pdf, 1.6 MB) (6 juni 2024)
- Eerste transitie-overzicht: minimaal maand voor het transitiemoment (23 april 2024)
- Verslag Platform pensioentransitie – slide 6&7 (pdf, 2.6 MB) (maart 2024)
- Verslag Platform pensioentransitie - slide 12 (pdf, 2.1 MB) (december 2023)
Wat kunt u van de AFM verwachten?
Wij hebben een Excel-bestand opgesteld waarin verschillende vragen zijn opgenomen over de prognose-transitieoverzichten. De vragen in het Excelbestand zijn bedoeld om handvatten te bieden aan bestuurders.
Belangrijk om op te merken is dat het beantwoorden van een vraag met ‘nee’ niet betekent dat sprake is van een wettelijke overtreding. Toch achten wij het van groot belang dat bestuurders een duidelijke afweging maken waarom zij bepaalde elementen (ook al zijn deze niet verplicht) wel of niet laten terugkomen in de transitieoverzichten, gegeven het doel en belang van de transitieoverzichten. En dat bestuurders afwegen of ze de elementen die zij niet meenemen in de transitieoverzichten in andere communicatie-uitingen wel laten terugkomen.
Toezichtproces tijdens de transitie
De transitieoverzichten keuren wij niet vooraf goed. Anders dan De Nederlandsche Bank geven wij vooraf ook geen invaarbeschikking af bij het invaren door pensioenuitvoerders.Pensioenuitvoerders die vanaf 1 juli 2026 invaren moeten hun implementatie- en communicatieplan uiterlijk één jaar voor de transitiedatum indienen bij DNB respectievelijk de AFM. Wij sturen hierna een terugkoppeling op het communicatieplan, we streven ernaar om dit binnen acht weken te doen. Alle pensioenuitvoerders ontvangen ongeveer zes maanden voor de transitiedatum een informatieverzoek van ons. In dit informatieverzoek wordt aan de pensioenuitvoerder in ieder geval verzocht het bovengenoemde Excelbestand in te vullen en een zogenoemde 'segmentatiematrix' aan te leveren. Daarnaast vragen wij (concept)-transitieoverzichten op. Dit doen wij ‘risicogestuurd’, dus daar waar wij de grootste risico’s zien. Wij hebben ook antwoorden op veelgestelde vragen over daadwerkelijke communicatie opgenomen op onze website.