Go to content

Communicatieplan

Pensioenfondsen, verzekeraars en ppi’s die hun regeling aanpassen aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp), dienen een communicatieplan in bij de AFM. Wij organiseren per jaar 4 vaste inlevermomenten voor het communicatieplan. We garanderen in dat geval terugkoppeling binnen 8 weken. Pensioenuitvoerders kunnen het communicatieplan zonder inschrijving vooraf inleveren, maar dan duurt terugkoppeling mogelijk langer. In sommige gevallen hoeven pensioenuitvoerders geen communicatieplan in te leveren. Dit vindt u terug in de Leidraad communicatieplan.

Focus ligt op 5 aspecten in communicatieplan

In ons toezicht op het communicatieplan leggen wij de nadruk op 5 aspecten:

  1. benoemen van de doelgroepen
  2. doel van de communicatie
  3. planning
  4. onderbouwing van wie, wat, wanneer en hoe van het communiceren
  5. evaluatie van de communicatie en meting van gesorteerd effect

Inleveren en inschrijven

Op de pagina ‘Praktische informatie over indienen en inschrijven’ wordt toegelicht hoe het communicatieplan ingediend moet worden, en hoe ingeschreven kan worden voor een aanlevermoment. Wanneer een uitvoerder zich heeft ingeschreven voor een aanlevermoment garanderen wij een terugkoppeling binnen 8 weken.

Rondetafels

Van tijd tot tijd organiseren we ook bijeenkomsten met pensioenfondsen om over de communicatieplannen van gedachten te wisselen en vragen te beantwoorden. Deze rondetafels kondigen we aan op onze website en via het Transitiebulletin.

Veelgestelde vragen

Op de pagina ‘Veelgestelde vragen en antwoorden’ staat een aantal veelgestelde vragen met antwoorden over de Leidraad communicatieplan en de inhoud van het communicatieplan zelf.

Video over opstellen communicatieplan

Met Stichting Pensioen Opleidingen (SPO) hebben we een microlearning opgenomen over het opstellen van het communicatieplan. In 6:30 minuten hoor je hoe je een adequaat communicatieplan opstelt en hoe de AFM daar toezicht op houdt.

Alsjeblieft accepteer voorkeurscookies om deze video te bekijken.

Microlearning communicatieplan