
Artikel
08/07/25
Nieuwe aandachtspunten voor Communicatieplan pensioentransitie
Op het gebied van wettelijke eisen zien we vooruitgang in de communicatieplannen voor de pensioentransitie. Maar een aantal zaken is vaak nog te weinig uitgewerkt, met name rond het invaarmoment en voor situaties waarin het anders loopt dan verwacht.Zoals bekend dient iedere pensioenuitvoerder die overgaat naar het nieuwe stelsel zijn communicatieplan voor de pensioentransitie ten minste een jaar voor overgang in bij de AFM. Dat gebeurt tegelijk met het indienen van het implementatieplan bij De Nederlandsche Bank (DNB). Wij proberen binnen twee maanden een reactie te geven op het plan. Inmiddels hebben we al enkele tientallen plannen beoordeeld.
Stijgende lijn, maar nog steeds lacunes
We zien verbeteringen in de kwaliteit van de communicatieplannen die pensioenuitvoerders bij ons indienen. Toch zien we ook nog lacunes in veel plannen. Zo zien we bijvoorbeeld dat er weinig aandacht is voor de wijze waarop de pensioenuitvoerder gaat communiceren bij onverwachte of onverhoopte situaties. Zo beschrijven bijvoorbeeld maar weinig pensioenfondsen in hun communicatieplan hoe ze communiceren als de dekkingsgraad onder het minimale niveau zakt dat ze nodig hebben om de gestelde ambities te realiseren. Terwijl dat met de huidige turbulente ontwikkelingen in de wereld voor sommige pensioenfondsen een reëel scenario is. De AFM raadt aan na te denken over de communicatie bij zo’n scenario en dit in het communicatieplan te verwerken.Communiceer over kleine kans op forse daling uitkeringen
Ook is het belangrijk om realistische verwachtingen te scheppen rond een mogelijke daling van pensioenuitkeringen in de toekomst. De boodschappen in het communicatieplan wekken soms de indruk dat een daling niet of nauwelijks mogelijk is door bijvoorbeeld de solidariteitsreserve en spreiding. Die mechanismen zijn inderdaad in staat om economische schokken op te vangen, maar bij langduriger economische tegenwind is er een reële kans dat de pensioenuitkeringen dalen. Communiceer daar open en eerlijk over, en verwerk dat ook in het communicatieplan. In het nieuwe stelsel is immers sprake van een variabele uitkering, en daar past een andere manier van communiceren bij. Zie hievoor ook het artikel over koopkrachtbehoud in dit Transitiebulletin.Conditionele tekstblokken
Op het gebied van transitiecommunicatie zien we vooruitgang. Een aantal fondsen benoemt in het communicatieplan de ‘peildatum’ waarop hun prognose transitieoverzicht gebaseerd zal zijn en ze geven concrete data waarop ze de beide transitieoverzichten gaan verstrekken. We zien ook welke conditionele tekstblokken ze bij deelnemersgroepen zullen opnemen. Dit vinden wij belangrijk omdat een transitieoverzicht geen zoekplaatje moet worden en zoveel mogelijk uitsluitend informatie moet bevatten die betrekking heeft op de deelnemer. Ook verwachten we in de transitieoverzichten persoonlijke toelichtingen op de scenariobedragen. Nu zien wij vaak dat leeftijd als enige criterium gebruikt wordt, terwijl dat te beperkt kan zijn.Zie ook de veelgestelde vragen met antwoorden over het communicatieplan op onze website.
Contact bij dit artikel

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.