Go to content
""
Artikel 13/02/24

Nieuwe lessen uit laatste beoordelingen communicatieplannen 

Om je te helpen om tot een goed communicatieplan voor de transitie te komen, delen wij onze bevindingen uit eerder ingediende plannen. We hebben in januari en februari 2024 opnieuw communicatieplannen beoordeeld van een aantal pensioenfondsen.

Neem ook reguliere communicatie mee in plan

Reguliere communicatieverplichtingen zijn onverminderd van toepassing tijdens de transitie. Denk aan het UPO, informatie op Mijnpensioenoverzicht.nl en de start- en stopbrieven. De reguliere communicatie kan tijdens de transitie niet los worden gezien van transitiecommunicatie. Betrek het daarom ook in het communicatieplan.

Leg uit hoe uitingen zich tot elkaar verhouden

Ook verwachten we dat je in het communicatieplan aandacht besteedt aan de uitleg over hoe de verschillende communicatie-uitingen zich tot elkaar verhouden. Bijvoorbeeld bij andere peildata in verschillende informatiedocumenten. Of als je kort na elkaar verschillende verplichte informatie-uitingen doet. Alle informatie die je verstrekt of beschikbaar stelt moet én zelfstandig én in het geheel bezien evenwichtig zijn.

Concretiseer de plannen

Wij geven de voorkeur aan zo volledig en concreet mogelijke communicatieplannen. Wij lezen geregeld dát pensioenfondsen bepaalde zaken zullen communiceren, maar niet hóé ze dat gaan doen. De uitdaging ligt juist in de vertaling van complexe zaken naar de deelnemer. Maak boodschappen daarom zo concreet mogelijk. Een aantal fondsen gaat al op korte termijn over naar het nieuwe stelsel. Hoe dichter bij het invaar- of transitiemoment je bent, hoe belangrijker het is de verschillende boodschappen voor de deelnemer concreet uit te werken.

Werk boodschappen uit over compensatie, koopkracht en herverdeling

Vroeg of laat zullen deelnemers vragen stellen over diepgaandere financiële gevolgen van de transitie: Behoud ik wat ik heb opgebouwd? Hoe weet ik of de omzetting goed is gegaan? Word ik gecompenseerd en is dat genoeg? Wij verwachten dat pensioenuitvoerders in het communicatieplan uitwerken welke boodschap ze bij zulke vragen willen afgeven. Wij vinden het belangrijk dat die boodschap evenwichtig is.

Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.