Go to content

EMIR Refit

EMIR Refit is een herziening van de in 2012 in werking getreden Europese verordening inzake marktinfrastructuur (EMIR). EMIR heeft tot doel de transparantie en stabiliteit van de derivatenmarkt te vergroten en de risico’s voor de financiële sector te verminderen. EMIR Refit, dat op 29 april 2024 van toepassing wordt, introduceert een aantal wijzigingen om de regels te vereenvoudigen en de administratieve lasten voor marktdeelnemers te verlichten.

EMIR Refit introduceert onder meer de volgende wijzigingen op het gebied van rapportageverplichtingen:

• De invoering van een unieke productidentificator (UPI) om derivatenproducten eenduidig te identificeren.

• De verhoging van het aantal te rapporteren velden tot 203.

• Verhoging van de clearingplicht: De clearingplicht voor OTC-derivaten wordt uitgebreid tot een breder scala aan derivaten, waaronder FX-derivaten en commodity-derivaten.

• De rapportageverplichting geldt alleen voor derivaten die na 16 augustus 2012 zijn aangegaan en nog steeds uitstaan op of na 12 februari 2014.

• De invoering van een vrijstelling van de clearingverplichting voor kleine financiële tegenpartijen (FC-). Dit zijn financiële tegenpartijen die niet boven een bepaalde drempel uitkomen wat betreft hun totale bruto nominale positie in niet-centraal geclearde derivaten.

• De invoering van een vrijstelling van de rapportageverplichting voor intragroepderivaten. Dit zijn derivatencontracten die worden aangegaan tussen twee entiteiten binnen dezelfde groep, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. De vrijstelling is echter niet automatisch van toepassing; de tegenpartijen moeten een kennisgeving doen via het speciale formulier dat beschikbaar is bij Melden aan de AFM.

• De invoering van een ISO 20022 XML-berichtstandaard voor transactierapportage. De ISO 20022 XML-berichtstandaard wordt geïntroduceerd in EMIR Refit om de rapportage van transacties te verbeteren en te harmoniseren.

• De verschuiving van de verantwoordelijkheid voor het rapporteren van OTC-derivaten die door financiële tegenpartijen worden gesloten met niet-financiële tegenpartijen die onder de clearingdrempel vallen, naar de financiële tegenpartij.

• De invoering van een meldingsplicht aan de relevante bevoegde autoriteit in geval van onjuiste rapportage veroorzaakt door gebreken in de rapportagesystemen of obstakels dat het rapporten aan een transactieregister binnen de gestelde termijn van T+1 verhinderd.

• Alle bestaande open posities (inclusief die verhandeld zijn vóór de go-live datum) moeten binnen zes maanden na de go-live datum worden overgezet naar de nieuwe rapportagestandaard.