Go to content

Vrijstellingsvermelding

De vrijstellingsvermelding is de verplichte waarschuwing die u moet opnemen in reclame-uitingen en de meeste andere uitingen over activiteiten die zijn vrijgesteld van toezicht van de AFM. Bij aanbiedingen op crowdfundingdienstverleners is het in bepaalde gevallen verplicht om een van de drie vrijstellingsvermeldingen op te nemen.

Wanneer is een vrijstellingsvermelding verplicht?

Op het crowdfundingplatform worden consumenten geïnformeerd over de mogelijkheden van crowdfunding. Op het platform stellen ondernemers een aanbieding in het vooruitzicht, of doen zij een aanbieding van financiële producten.

Als deze aanbieding kwalificeert als een aanbieding van een financieel instrument zijnde een effect, dan geldt er vaak een prospectusplicht. Dit staat los van het hebben van een vergunning van de AFM. De ondernemer die de effecten aanbiedt moet een prospectus algemeen verkrijgbaar stellen.

Op de verplichting om een goedgekeurd prospectus algemeen verkrijgbaar te stellen, bestaat een aantal uitzonderingen en vrijstellingen. Wilt u gebruik maken van de vrijstelling op de prospectusplicht, dan moet u de vrijstellingsvermelding opnemen in reclame-uitingen en in documenten waarin een dergelijke aanbieding of toelating in het vooruitzicht wordt gesteld. Dit geldt dus ook voor websites. De precieze voorwaarden kunt u vinden in de artikelen 5:3 en 5:20, Wet op het financieel toezicht (Wft) en in artikel 53 van de Vrijstellingsregeling Wft.

Meer informatie over de prospectusplicht, de uitzonderingen en vrijstellingen vindt u bij Prospectusplicht.

Wie is verantwoordelijk voor opname van de vrijstellingsvermelding?

In beginsel is de aanbieder van effecten, dan wel de partij die de aanbieding in het vooruitzicht stelt, verplicht om de vrijstellingsvermelding op te nemen.

In de situatie waarbij een crowdfundingdienstverlener de belegger informeert over meerdere aanbiedingen, laten wij u de ruimte om als crowdfundingdienstverlener invulling te geven aan de verplichting om de belegger te informeren over de vraag welke aanbiedingen wel en niet onder toezicht staan. Wel geldt daarbij altijd dat aan de wettelijke vereisten voor opname en doelstelling van de vrijstellingsvermelding voldaan moet worden: voor beleggers moet duidelijk zijn wanneer er wel of geen prospectusplicht geldt, dan wel op welke aanbieding de vrijstellingsvermelding van toepassing is.

Zie voor een idee van hoe u aan deze verplichtingen kunt voldoen voorbeeld 1 en voorbeeld 2 van een vrijstellingsvermelding. 

Wat is het doel van de vrijstellingsvermelding?

Voor de belegger moet het door de vrijstellingsvermelding direct duidelijk zijn dat de activiteit is vrijgesteld van ons toezicht en de prospectusplicht. Hij moet rekening houden met andere risico’s dan wanneer de activiteit wel onder toezicht staat. 

Waar op de website moet u een vrijstellingsvermelding plaatsen?

Voor de belegger moet het door de vrijstellingsvermelding direct duidelijk zijn dat de activiteit is vrijgesteld ons toezicht en de prospectusplicht. Op iedere webpagina waar reclame wordt gemaakt voor de propositie van een aanbieder, moet een vrijstellingsvermelding worden opgenomen. Dit geldt ook voor andere documenten waarin een aanbieding wordt gedaan of waarin de aanbieding in het vooruitzicht wordt gesteld. 

Wanneer is een uiting een reclame-uiting?

Een reclame-uiting is iedere vorm van informatieverstrekking die tot doel heeft om een product aan te prijzen of om klanten te werven. In de Beleidsregel Informatieverstrekking geven wij uitleg over het begrip reclame-uiting. Een uiting waarin rendementen worden vermeld is vaak een reclame-uiting, omdat het vermelden van rendementen een wervend karakter heeft.