Go to content

Informatieverstrekking over de vergunning of ontheffing

De informatie die een crowdfundingdienstverlener geeft over de dienstverlening, de aangeboden projecten of over de vergunning (of ontheffing) moet correct, duidelijk en mag niet misleidend zijn.

In de praktijk

Wij hebben geconstateerd dat crowdfundingdienstverleners hun klanten niet altijd op een juiste wijze informeren over de vergunning/ontheffing. De vermelding wordt bijvoorbeeld te ruim uitgelegd en doet zo geen recht aan de werkelijke strekking van de vergunning. Of de vergunning/ontheffing wordt te veel gebruikt als marketinginstrument in plaats van dat deze zich beperkt tot een feitelijke vermelding van de vergunning dan wel ontheffing.

Hieronder staan een aantal voorbeeldteksten opgesteld die u kunt overnemen.

Voorbeeldtekst - Crowdfundingdienstverlener

[Naam crowdfundingdienstverlener] heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een vergunning als crowdfundingdienstverlener en staat geregistreerd onder nummer [vergunningnummer]. [Naam crowdfundingdienstverlener] mag de volgende crowdfundingdiensten verlenen: [crowdfunding diensten op die op basis van haar vergunning verleend mogen worden, zie lijst hieronder]
  • het faciliteren van het verstrekken van leningen;
  • het plaatsen zonder plaatsingsgarantie van effecten en voor crowdfunding toegelaten instrumenten, en de ontvangst en doorgifte van orders;
  • het beheren van een prikbord;
  • het aanbieden van individueel portefeuillebeheer van leningen;
  • het verlenen van activabewaringsdiensten;
  • het verlenen van betalingsdiensten;
  • het gebruik van special purpose vehicles voor het verlenen van crowdfundingdiensten;
  • het toepassen van kredietscores op crowdfundingprojecten;
  • het voorstellen van de prijs en/of de rentevoet voor crowdfundingaanbiedingen;
  • het instellen en beheren van een noodfonds.

De AFM houdt doorlopend toezicht op (het gedrag van) crowdfundingdienstverleners als platform. DNB houdt prudentieel toezicht, waarbij DNB kijkt naar financiële waarborgen zoals het beschikbare eigen vermogen van de crowdfundingdienstverlener.

Voorbeeldtekst - Ontheffing bemiddelaar in opvorderbare gelden

[Naam crowdfundingdienstverlener] heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een ontheffing voor het bemiddelen in het aantrekken van opvorderbare gelden en staat geregistreerd onder nummer [ontheffingsnummer]. Onder dit regime mag [naam crowdfundingdienstverlener] bemiddelen in leningovereenkomsten van ondernemingen. Geldvragers zullen bij [platform] daarom nooit particulieren zijn. Een ontheffing van het bemiddelen in het aantrekken van opvorderbare gelden betekent strikt genomen dat platform niet onder doorlopend toezicht van de AFM staat. Maar omdat de AFM de ontwikkelingen in de crowdfundingsector goed wil volgen, rapporteert [naam crowdfundingdienstverlener] 2 keer per jaar aan de AFM over onder meer de omvang van het [naam crowdfundingdienstverlener].

Voorbeeldtekst - Vergunning beleggingsonderneming

[Naam crowdfundingdienstverlener] heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een vergunning als beleggingsonderneming voor beleggingsdienst(en) en staat geregistreerd onder nummer [vergunningnummer]. [Naam crowdfundingdienstverlener] mag de volgende diensten verlenen: [naam crowdfundingdienstverlener neemt hier de diensten op die op basis van haar vergunning verleend mogen worden] orders doorgeven in financiële instrumenten, beleggingsadvies, vermogensbeheer, financiële instrumenten plaatsen zonder plaatsingsgarantie.

De AFM houdt doorlopend toezicht op (het gedrag van) beleggingsondernemingen als platform, DNB houdt prudentieel toezicht. DNB kijkt onder meer naar het minimum eigen vermogen en de solvabiliteit van de beleggingsonderneming. Ook geeft DNB verklaringen van geen bezwaar af aan houders van een gekwalificeerde deelneming in de beleggingsonderneming in kwestie.