Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme toepassen
De poortwachtersrol van financiële ondernemingen is vastgelegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme. De Wwft beschrijft belangrijke verplichtingen voor financiële ondernemingen, waaronder op het gebied van cliëntenonderzoek, voortdurende controle op de zakelijke relatie en het melden van ongebruikelijke transacties bij FIU-nl.Cliëntonderzoek
Meldplicht
Een andere kernverplichting betreft het doorlopend monitoren van (voorgenomen en uitgevoerde) transactie(s) en het melden van (voorgenomen en uitgevoerde) ongebruikelijke transactie(s) en transactiepatronen bij Financial Intelligence Unit (FIU) Nederland. Afwijkende (voorgenomen en uitgevoerde) transactie(s) en transactiepatronen kunnen een reden zijn een transactie als ongebruikelijk aan te merken. Deze ongebruikelijke transactie(s) en transactiepatronen dienen onverwijld te worden gemeld aan de FIU.
Guidance
Er zijn (internationale) bronnen van bijvoorbeeld FATF, AMLA, EBA en de Europese Commissie die financiële ondernemingen kunnen gebruiken bij de naleving van de anti-witwas- en anti-terrorismefinancieringsregelgeving en de sanctieregelgeving. Hieronder staan een aantal niet-limitatieve voorbeelden:- Algemene Leidraad Wwft en Sanctiewet van het ministerie van Financiën
- AMLA Work Programma 2025 en AMLA expects high standards against financial crime in crypto sector - AMLA
- EBA richtsnoer over ML/TF-risicofactoren
- EBA richtlijnen over Compliance, interne beheersing en rol AML-CFT Compliance Officer
- Supra National Risk Assessment (SNRA) ML van de Commissie (EUR-Lex - 52022DC0554 - EN - EUR-Lex),
- National Risk Assessment voor witwassen (National Risk Assessment on Money Laundering for the Netherlands 2023),
- National Risk Assessment voor terrorismefinanciering (National Risk Assessment on Terrorist Financing for the Netherlands 2023),
- Informatie over derde landen overeenkomstig Hoofdstuk III, Afdeling 2 van Verordening (EU) 2024/1624 (Anti-money laundering and countering the financing of terrorism at international level - European Commission). Dit betreft derde landen die door de Europese Commissie formeel zijn aangewezen als hoog-risico derde landen op grond van de bepalingen in Hoofdstuk III, Afdeling 2 van de Anti-witwasverordening (AMLR), Verordening (EU) 2024/1624. Het gaat om landen buiten de EU die strategische tekortkomingen vertonen in hun regimes voor het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering.
- FATF-waarschuwingslijsten (FATF waarschuwingslijsten | De Nederlandsche Bank)
- EBA TFR Guidelines
- FATF Updated Guidance for a Risk-Based Approach to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers (Updated Guidance for a Risk-Based Approach to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers)
- FATF richtsnoer over Risk-Based Approach Guidance for the Life Insurance Sector (English)
- FATF richtsnoer over Risk-Based Approach Guidance for the Securities Sector (English)
- FATF publicaties over High-risk and other monitored jurisdictions (English)
- FATF richtsnoer over Beneificial Ownership of Legal Persons (Guidance on Beneficial Ownership of Legal Persons)
- AFM leidraad Wwft, Wwft BES en Sanctiewet 1977
- EBA Guidelines Restrictive measures
- Leidraad ministerie van Financiën sanctiewetgeving
Deze lijst is niet limitatief en wordt regelmatig aangevuld. Wij gaan ervan uit dat financiële ondernemingen deze bronnen meenemen in de implementatie en toepassing van hun Wwft-Sanctiewet beleid, processen, procedures en maatregelen om de door hen geïdentificeerde risico’s te beperken en effectief te beheersen.