Rol van de poortwachters
Financiële ondernemingen zijn de eerste verdedigingslinie tegen financieel-economische criminaliteit en spelen daarmee een onmisbare rol in het veilig houden van het financiële stelsel. Financiële instellingen zijn wettelijk verplicht cliëntenonderzoek te doen, ongebruikelijke transacties te melden en gesanctioneerde personen, entiteiten en groepen te weren.Toezicht
Het toezicht van de AFM ten aanzien van de Wwft is erop gericht om te voorkomen dat financiële ondernemingen bewust of onbewust betrokken raken bij het witwassen van geld. Ons toezicht op grond van de Sanctiewet betreft de inrichting door financiële ondernemingen van hun bedrijfsvoering voor de naleving van de sanctieregelgeving.Samen met onder meer De Nederlandsche Bank zijn wij verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen volgend uit de Wwft en de Sanctiewet. De financiële ondernemingen die onder ons Wwft-toezicht vallen, zijn:
- beleggingsondernemingen;
- (beheerders van) beleggingsinstellingen;
- (beheerders van) instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's);
- financieel dienstverleners, voor zover zij bemiddelen bij de totstandkoming van levensverzekeringsovereenkomsten;
- financieel dienstverleners die gebruik maken van het Nationaal Regime;
- aanbieders van cryptoactivadiensten met een AFM-vergunning met uitzondering van cryptoadvies-diensten; en
- bijkantoren in Nederland van voornoemde financiële ondernemingen met zetel buiten Nederland.
De financiële ondernemingen die onder het Sanctiewet-toezicht van de AFM vallen zijn:
- beleggingsondernemingen;
- beheerders van beleggingsinstellingen;
- (beheerders van) instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's); en
- aanbieders van cryptoactivadiensten met een AFM-vergunning (uitgezonderd: cryptoadvies-diensten).
De Regeling Toezicht Sanctiewet verplicht poortwachters maatregelen te treffen ter naleving van de sanctieregelgeving, waaronder de Sanctiewet 1977. Een belangrijke maatregel is het doorlopend screenen van relaties tegen de (inter)nationale sanctielijsten, en in het geval van een 'hit', melding maken bij ons. Daarnaast vormt het inschatten van het risico op overtreding of omzeiling van sancties een essentieel onderdeel van het cliëntenonderzoek en de voortdurende monitoring van zakelijke relaties. Denk daarbij aan de situatie waarin een klant actief is in landen waar internationale sancties gelden. Instellingen moeten aantonen welke maatregelen zij hebben genomen om deze risico’s te beperken.
Leidraad Wwft en Sw
Ter ondersteuning bij het naleven van de Wwft en de Sanctiewet is hebben wij de Leidraad Wwft en Sanctiewet (pdf, 620 kB) opgesteld. De leidraad biedt praktische handvaten, toelichting en interpretatie van de open normen in deze wetgeving en stelt instellingen in staat hun verplichtingen op een juiste en effectieve manier te kunnen invullen. De leidraad is niet juridisch bindend maar vormt een belangrijk hulpmiddel om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de Wwft en de Sanctiewet.Andere (inter)nationale Guidance en hulpbronnen
Er zijn (internationale) bronnen van bijvoorbeeld FATF, AMLA, EBA en de Europese Commissie die financiële ondernemingen kunnen gebruiken bij de naleving van de anti-witwas- en anti-terrorismefinancieringsregelgeving en de sanctieregelgeving. Hieronder staan een aantal niet-limitatieve voorbeelden:- Algemene Leidraad Wwft en Sanctiewet van het ministerie van Financiën
- AMLA Work Programma 2025 en AMLA expects high standards against financial crime in crypto sector - AMLA
EBA-richtsnoeren
- EBA richtsnoer over ML/TF-risicofactoren
- EBA richtlijnen over Compliance, interne beheersing en rol AML-CFT Compliance Officer
- Supra National Risk Assessment (SNRA) ML van de Commissie (EUR-Lex - 52022DC0554 - EN - EUR-Lex)
- EBA TFR Guidelines
- EBA Guidelines Restrictive measures
- FATF Updated Guidance for a Risk-Based Approach to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers (Updated Guidance for a Risk-Based Approach to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers)
FATF
- FATF richtsnoer over Risk-Based Approach Guidance for the Life Insurance Sector (English)
- FATF richtsnoer over Risk-Based Approach Guidance for the Securities Sector (English)
- FATF publicaties over High-risk and other monitored jurisdictions (English)
- FATF richtsnoer over Beneificial Ownership of Legal Persons (Guidance on Beneficial Ownership of Legal Persons)
- FATF-waarschuwingslijsten (FATF waarschuwingslijsten | De Nederlandsche Bank)
- Leidraad ministerie van Financiën sanctiewetgeving
Relevante informatie in het kader van de risk assessment
- Informatie over derde landen overeenkomstig Hoofdstuk III, Afdeling 2 van Verordening (EU) 2024/1624 (Anti-money laundering and countering the financing of terrorism at international level - European Commission). Dit betreft derde landen die door de Europese Commissie formeel zijn aangewezen als hoog-risico derde landen op grond van de bepalingen in Hoofdstuk III, Afdeling 2 van de Anti-witwasverordening (AMLR), Verordening (EU) 2024/1624. Het gaat om landen buiten de EU die strategische tekortkomingen vertonen in hun regimes voor het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering.
- National Risk Assessment voor witwassen (National Risk Assessment on Money Laundering for the Netherlands 2023)
- National Risk Assessment voor terrorismefinanciering (National Risk Assessment on Terrorist Financing for the Netherlands 2023)
- Supra National Risk Assessment (SNRA) ML van de Commissie (EUR-Lex - 52022DC0554 - EN - EUR-Lex)
Deze lijst is niet limitatief en wordt regelmatig aangevuld. Wij gaan ervan uit dat financiële ondernemingen deze bronnen meenemen in de implementatie en toepassing van hun Wwft-Sanctiewet beleid, processen, procedures en maatregelen om de door hen geïdentificeerde risico’s te beperken en effectief te beheersen.