Go to content

EAA-meldingen

In de Toegankelijkheidsrichtlijn (Richtlijn (EU) 2019/882, hierna: EAA) staat dat ondernemingen melding moeten doen bij de toezichthouder als zij niet voldoen aan de EAA of als ze zich beroepen op een uitzonderingsgrond. Ondernemingen kunnen straks deze meldingen indienen via de EAA-pagina van het AFM Portaal waar ondernemingen met een AFM-vergunning nu al toegang tot hebben.

Wie kan melden?

In beginsel is iedereen die wettelijk vertegenwoordiger/bestuurder is, gemachtigd om EAA-meldingen te doen. Als anderen in uw organisatie (ook) EAA-meldingen gaan doen, moet u deze zelf te machtigen. U kunt dit doen in het AFM Portaal: middels ‘machtigingenbeheer’ vinkt u de personen binnen uw organisatie aan die de meldingen mogen doen. Heeft u geen toegang tot de EAA-pagina in het AFM Portaal? Meld dit op tijd, zodat u de verplichte meldingen kunt doorgeven.

In welke gevallen moet u melden?

U moet een melding maken als u niet voldoet aan de vereisten van de EAA. Er is dan sprake van non-conformiteit (artikel 13, vierde lid, EAA). Ook moet u bij ons melden als u een beroep doet op een uitzondering van de EAA. Dat kan als het naleven van de vereisten een onevenredige last oplevert (artikel 14, eerste lid, sub b, EAA). Of als naleven een ingrijpende wijziging van de dienst vereist, waardoor een fundamentele wijziging van de wezenlijke aard van de dienst nodig is (artikel 14, eerste lid, sub a, EAA).

Wanneer u zich beroept op een van deze uitzonderingsgronden, dan stelt de richtlijn hier enkele eisen aan. U kunt meer lezen over deze eisen onderaan deze pagina.

Binnen welke termijn melden?

De termijn waarbinnen u moet melden, hangt af van de impact van het toegankelijkheidsprobleem op de consument. De AFM onderscheidt vier niveaus van impact op de consument: kritiek, serieus, matig en klein.  

  • Kritiek: een kritiek toegankelijkheidsprobleem maakt het onmogelijk voor een consument met een beperking om de dienst te gebruiken. Deze kritieke toegankelijkheidsfouten kunnen niet omzeild worden door de consument. De enige optie is de website volledig te sluiten.   
  • Serieus: een serieus toegankelijkheidsprobleem maakt het voor een consument met een beperking deels onmogelijk om de dienst te gebruiken. Dit zijn grote toegankelijkheidsfouten die de consument alleen met heel veel moeite kan omzeilen.   
  • Matig: een matig toegankelijkheidsprobleem maakt het voor de consument lastig om de dienst te gebruiken, maar het is niet (deels) onmogelijk.   
  • Klein: een klein toegankelijkheidsprobleem kunnen de consumenten makkelijk omzeilen, waardoor zij de dienst kunnen gebruiken. 
Op het moment dat non-conformiteit wordt geconstateerd, moet een dienstverlener direct corrigerende maatregelen treffen. Als het niet lukt om de non-conformiteit te herstellen, moet dit binnen de volgende termijnen worden gemeld bij de AFM:
  • Non-conformiteit met impact kritiek en serieus moet uiterlijk een week na constatering worden gemeld, tenzij de non-conformiteit voor dat moment al is gecorrigeerd.  
  • Non-conformiteit met de impact matig en klein moet uiterlijk een maand na constatering worden gemeld, tenzij de non-conformiteit voor dat moment al is gecorrigeerd. 
Als een onderneming zich beroept op een uitzonderingsgrond op basis van een onevenredige last of fundamentele wijziging, dan moet een dienstverlener dit melden binnen week na het afronden van de beoordeling waaruit blijkt dat hiervan sprake is.

Welke informatie moet u melden?

In het meldformulier moet u de volgende vragen beantwoorden.

Gaat dit om een melding van (keuze): 

  • Non-conformiteit (art. 13, vierde lid, EAA)
  • Onevenredige last (art. 14, eerste lid, sub b, EAA)
  • Fundamentele wijziging (art. 14, eerste lid, sub a, EAA)
Voor welk deel van de dienstverlening geldt deze melding? (Denk bijv. aan welke diensten/financiële producten, welke processtappen, welke handelsnaam, etc. (beschrijving)

Alleen beantwoorden bij een melding van non-conformiteit of onevenredige last:
  • Op welke wijze voldoet uw dienstverlening niet aan de vereisten uit de EAA? (beschrijving) 
  • Hoeveel consumenten kunnen hierdoor worden geraakt (schatting aantal) 
  • Wat is de mate van impact hiervan op de consument? (kritiek, serieus, matig of klein) 
Additioneel beantwoorden alleen bij een melding van non-conformiteit:
  • Welke maatregelen worden er getroffen om de non-conformiteit te corrigeren? (beschrijving)   
  • Wanneer wordt verwacht dat de non-conformiteit is gecorrigeerd? (datum) 
  • Zijn er gelijkwaardige toegankelijke alternatieven waarmee de dienst gebruikt kan worden (bijv. een e-mailadres)? (ja/nee/deels, met optionele toelichting)

Wat zijn de vereisten bij een melding bij uitzonderingsgronden?

Wees u ervan bewust dat, als u een melding doet van een onevenredige last, de EAA van uw onderneming vereist dat u: 

  • de toegankelijkheidsvoorschriften naleeft voor zover die geen onevenredige last opleveren; 
  • de beoordeling heeft gedaan volgens de criteria uit bijlage VI van de richtlijn; 
  • deze beoordeling heeft gedocumenteerd; 
  • alle relevante resultaten vijf jaar nadat de dienst voor het laatst op de markt is verleend bewaart; 
  • op verzoek van de AFM de beoordeling verstrekt; 
  • de beoordeling vernieuwt naar aanleiding van wijziging van de aangeboden dienst of op verzoek van de AFM en ten minste om de vijf jaar; en
  • geen financiering ontvangt ter verbetering van de toegankelijkheid uit andere bronnen dan mijn eigen financiële middelen. 

Wees u ervan bewust dat als u een melding doet van een fundamentele wijziging, de EAA van uw onderneming vereist dat u:  
  • een beoordeling heeft uitgevoerd of het naleven van de toegankelijkheidsvoorschriften tot een fundamentele wijziging leidt; 
  • deze beoordeling heeft gedocumenteerd; 
  • alle relevante resultaten vijf jaar nadat de dienst voor het laatst op de markt is verleend bewaart; en
  • op verzoek van de AFM de beoordeling verstrekt. 

Is het mogelijk om meldingen te groeperen?

Op het moment van inwerkingtreding van de EAA kunnen ondernemingen meerdere gevallen van non-conformiteit combineren in een melding. De meldingen kunnen worden gegroepeerd per niveau van impact. Als er daarna incidenten van non-conformiteit zijn, moeten er voor deze incidenten nieuwe meldingen worden aangemaakt.

Meer informatie

Uw melding wordt altijd vertrouwelijk behandeld. Een melding van non-conformiteit met de toegankelijkheidsvereisten of een beroep op een uitzonderingsgrond op basis van een onevenredige last of fundamentele wijziging, kan leiden tot het starten van een onderzoek door de AFM. De AFM neemt in principe geen contact op na het doen van een melding, tenzij de AFM hier vragen over heeft. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Ondernemersloket.