De grenzen van prikborddiensten door crowdfundingdienstverleners
Voor crowdfundingdienstverleners (CSP’s) die een prikborddienst aanbieden is het belangrijk om aandacht te schenken aan wat wel en wat niet mag op deze prikborden op grond van de wet- en regelgeving.
CSP’s mogen een prikbord aanbieden waarop hun cliënten koop- en verkoopintenties kunnen adverteren voor leningen, effecten of instrumenten die oorspronkelijk op hun crowdfundingplatform zijn aangeboden. Het is vervolgens aan cliënten om buiten (de systemen van) de CSP met elkaar in contact te treden over een eventuele (ver)koop.
De volgende activiteiten zijn niet toegestaan:
1. Het is voor een CSP expliciet niet toegestaan om op het prikbord bijvoorbeeld “koop-” en/of “verkoopknoppen” te hebben als die ertoe leiden dat er direct of met tussenkomst van de csp op het prikbord een overeenkomst tot stand komt als cliënten hierop klikken.
2. Ook mag het prikbord niet bestaan uit een intern matchingsysteem dat cliëntenorders op multilaterale basis uitvoert (artikel 25 lid 2 ECSPR).
3. Een CSP mag enkel voorzien in een intern matchingsysteem dat op multilaterale basis cliëntenorders in financiële instrumenten uitvoert wanneer zij beschikt over een vergunning voor het exploiteren van een handelsplatform (een gereglementeerde markt, MTF en/of OTF).
Toelichting ESMA
Om verder te verduidelijken wanneer sprake is van een prikbord of van een handelsplatform in financiële instrumenten, heeft ESMA in maart 2021 het Final report on the functioning of OTF’s gepubliceerd. Daarin staan de vereisten om als prikbord te kwalificeren:
1. Het weergavesysteem dient enkel ter verzameling en publicatie van koop-en verkoopintenties in financiële instrumenten.
2. Het systeem staat geen communicatie of onderhandeling toe tussen adverterende partijen, met inbegrip van notificatie van een mogelijke match tussen koop- en verkoopintenties binnen het systeem en legt ook geen verplicht gebruik op van hulpmiddelen van gelieerde entiteiten.
3. Er is geen mogelijkheid van uitvoering of het samenbrengen van koop- en verkoopintenties binnen het systeem.
Verder is in februari 2023 door ESMA een opinie uitgevaardigd waarin zij ingaat op de grenzen van prikborden in termen van dienstverlening/functionaliteit voor financiële instrumenten. Een prikbord mag geen multilateraal systeem zijn. ESMA stelt dat systemen kwalificeren als een multilateraal systeem wanneer deze, naast het adverteren van handelsintenties, voorzien in de mogelijkheid om te reageren op dergelijke handelsintenties door het bieden van mogelijkheden om een transactie tussen participanten te matchen, arrangeren en/of uitonderhandelen. In dit geval zou sprake zijn van het op elkaar inwerken van handelsintenties. Dit betekent dat de aanbieder van dit systeem moet beschikken over een vergunning voor het exploiteren van een handelsplatform.