Duurzaamheidsclaims
De financiële sector heeft een cruciale rol bij de verduurzaming van de economie. In marketinguitingen van financiële marktpartijen staan dan ook vaak duurzaamheidsambities en andere duurzaamheidsclaims beschreven. Hiervoor gelden bestaande normen over informatieverstrekking.
Wat verwacht de AFM van marktpartijen?
Marktpartijen doen alleen duurzaamheidsclaims die correct, duidelijk en niet-misleidend of, voor pensioenen, evenwichtig zijn.
Hulpmiddel: de leiddraad duurzaamheidsclaims
De leidraad duurzaamheidsclaims bevat dé 3 uitgangspunten voor het doen van eerlijke en correcte claims die voldoen aan de informatieverstrekkingsnormen. In het kort: maak uw claim concreet, zorg ervoor dat u uw claim kunt onderbouwen, doe dat begrijpelijk en op een plek waar uw doelgroep dat eenvoudig kan vinden. Als u uw duurzaamheidsclaim niet kunt onderbouwen, claim het dan ook niet.
(Klik op de afbeelding om deze in groter formaat te bekijken)