Aanvragen vergunning kredietservicer
Op deze pagina leest u hoe u als kredietservicer een vergunning aanvraagt. Ook leest u aan welke voorwaarden een kredietservicer moet voldoen voordat de AFM een vergunning verleent.
Hoe vraagt u een vergunning aan?
U vraagt als kredietservicer een vergunning aan aan via het daarvoor bedoelde aanvraagformulier. Het formulier plus de bijlagen stuurt u via Cryptshare (beveiligd en versleuteld) naar kredietservicers@afm.nl. Let op! Vergeet niet het wachtwoord dat in beeld komt bij Cryptshare te kopiëren en vervolgens te mailen naar kredietservicers@afm.nl. Anders kan de AFM uw informatie niet downloaden.
De AFM bekijkt binnen 45 dagen na ontvangst van de vergunningaanvraag of de aanvraag volledig is. Binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag nemen wij een besluit op de aanvraag. De AFM kan uw vergunningaanvraag pas in behandeling nemen als deze compleet is. Het is daarom belangrijk dat u - direct met de aanvraag - alle formulieren en documenten meestuurt die voor uw aanvraag relevant zijn.
Als wij uw aanvraag incompleet ontvangen, dan wordt uw aanvraag pas behandeld als alle stukken zijn nagestuurd. U moet hierdoor langer wachten op uw vergunning. En als wij de stukken niet op tijd ontvangen, wordt uw vergunningaanvraag mogelijk definitief niet in behandeling genomen, terwijl u ook in dit geval de kosten moet betalen die horen bij de vergunningaanvraag.
Voorwaarden vergunningverlening
De AFM kan de vergunning aan een kredietservicer pas verlenen als deze heeft aangetoond aan alle vergunningseisen te voldoen:
- Het gaat om betrouwbare dagelijks beleidsbepalers, medebeleidsbepalers, leden van het toezichthoudend orgaan en houders van een gekwalificeerde deelneming;
- Het gaat om geschikte dagelijks beleidsbepalers en leden van het toezichthoudend orgaan. De geschiktheidseisen voor kredietservicers vindt u hier;
- Er is sprake van een integere en beheerste bedrijfsvoering, waaronder onder meer wordt verstaan het hebben van een robuuste zeggenschapsstructuur en governanceregelingen en adequate interne controlemechanismen (waaronder risicobeheer en accountingprocedures), het kunnen waarborgen van een eerlijke en zorgvuldige behandeling van kredietnemers en indien van toepassing: het waarborgen van de uitbesteding aan een kredietservicingaanbieder en het aanhouden van gelden van cliënten op een afgescheiden rekening;
- Er is een adequate behandeling van klachten;
- De kredietservicer moet een rechtspersoon zijn.
Kosten aanvraag
Aan een vergunningaanvraag zijn kosten verbonden. Daarnaast zijn er kosten als de AFM toetsingen moet uitvoeren, zoals in ieder geval de betrouwbaarheidstoetsing en de geschiktheidstoetsing. Deze kosten worden ook in rekening gebracht als de aanvraag door de AFM wordt afgewezen of buiten behandeling wordt gesteld, dan wel als de aanvraag wordt ingetrokken. Ook betaalt een onderneming jaarlijks een bedrag aan de AFM aan heffingen.
Zodra u een vergunningaanvraag indient, verricht de AFM werkzaamheden. De AFM berekent de gemiddelde kosten voor deze werkzaamheden aan u door. U krijgt de factuur ook als de AFM de aanvraag afwijst of buiten behandeling stelt, of als u de aanvraag intrekt. Hieronder ziet u een overzicht van de kosten:
- Vergunningaanvraag kredietservicer €14.600
- Betrouwbaarheidstoetsing per dagelijks beleidsbepaler, medebeleidsbepaler, lid van het toezichthoudend orgaan of houder van een gekwalificeerde deelneming €700
- Geschiktheidstoetsing kredietservicer per dagelijks beleidsbepaler en lid van het toezichthoudend orgaan €2.900
Voorkom onnodige kosten: controleer voordat u een vergunning aanvraagt of de onderneming en alle betrokken personen voldoen aan alle gestelde eisen. Na aanvraag van de vergunning worden de kosten bij u in rekening gebracht. Ongeacht of de vergunning wordt verleend.