Nieuws
18/11/25
Vertrouwen en verantwoordelijkheid centraal voor financieel dienstverleners
Financieel dienstverleners dragen een grote verantwoordelijkheid voor het vertrouwen dat consumenten in de sector stellen. In de publicatie ‘Sector in beeld financieel dienstverleners 2025’ deelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) inzichten uit haar toezicht, gesprekken met adviseurs en data van de Marktmonitor Adviseurs en Bemiddelaars (MMAB). Het centrale thema is dit jaar: vertrouwen en verantwoordelijkheid.
In het kort
• Vertrouwen begint bij verantwoordelijkheid
• Beheerste en integere bedrijfsvoering blijft cruciaal
• Voorkomen hypotheekfraude
Vertrouwen begint bij verantwoordelijkheid
Vertrouwen in de sector is geen vanzelfsprekendheid. Het vraagt om verantwoordelijkheid van álle betrokken partijen: financieel dienstverleners, ketenpartners én de toezichthouder. De AFM ziet dat vertrouwen groeit wanneer organisaties hun verantwoordelijkheid nemen voor hun klanten, hun bedrijfsvoering en hun rol in de keten, met als uiteindelijke doel financiële gezondheid bij klanten. Tegelijkertijd moet de financiële sector ook kunnen vertrouwen op de rol en het handelen van de AFM. Daarom intensiveren we onze dialoog met de markt om elkaar beter te begrijpen en risico’s scherp te kunnen inschatten.Beheerste en integere bedrijfsvoering blijft cruciaal
De sector krimpt in aantal vergunninghouders, maar groeit in schaal. Grote kantoren (>25 fte) nemen een steeds groter marktaandeel in. Het vinden en behouden van vakbekwaam personeel blijft daarbij een uitdaging. Wij benadrukken ook dit jaar weer het belang van een beheerste en integere bedrijfsvoering. De inrichting van compliance en het borgen van het klantbelang zijn een belangrijk onderdeel hiervan. Extra aandacht was er dit jaar voor de collectieve vergunninghouders en de verantwoordelijkheden die zij hebben ten aanzien van de bij hen aangesloten ondernemingen.Voorkomen hypotheekfraude
Hypotheekfraude is een doorlopend risico voor de integriteit van de financiële markt. Het voorkomen hiervan is een verantwoordelijkheid van veel partijen in de keten. Wij blijven de focus houden op het effectief aanpakken van meldingen die betrekking hebben op hypotheekfraude.Vragen of meer informatie?
U kunt contact opnemen met het Ondernemersloket via het contactformulier. Ook kunt u ons telefonisch bereiken op maandag, woensdag en donderdag van 10.00 uur tot 13.00 uur op telefoonnummer 08 00 68 00 68 0 (gratis).Contact bij dit artikel
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.