Embedded insurance: aandachtspunten voor borging klantbelang
Verzekeringen worden steeds vaker buiten de financiële sector verkocht. Dit gebeurt tijdens het aankoopproces van een ander product of andere dienst, zoals een vakantie of concertkaartje, en veelal via platforms. Dit wordt embedded insurance genoemd. Embedded insurance biedt klanten gemak, maar kent ook risico’s, zoals over- of onderverzekering. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft oog voor de kansen van embedded insurance. Daarom geven we duidelijkheid aan aanbieders en platforms over de wettelijke vereisten en geven we aanbevelingen voor de borging van het klantbelang. Die gaan onder meer over de vergunning, productontwikkeling, informatieverstrekking en verdere dienstverlening voor verzekeringen.
In het kort
- Fysiek en online, en via veel typen platforms
- Risico op minder weloverwogen keuzes en over- of onderverzekering
- AFM geeft duiding voor aanbieders en platforms
Fysiek en online, en via veel typen platforms
Embedded verzekeren is niet nieuw, maar heeft door digitalisering wel een vlucht genomen. Dit ziet de AFM in haar publicatie ‘Klantbelang voorop bij embedded insurance’. Embedded insurance vindt plaats in fysieke én online aan- en verkoopprocessen. Een bekend voorbeeld is de aankoop van een verzekering voor de fiets in de fietswinkel, of de annuleringsverzekering bij de online aankoop van een vliegticket of concertkaartje. De verscheidenheid in typen platforms is groot, van kleine (web)winkels tot grote (neo)banken die verzekeringen integreren in hun betaalde abonnementsdiensten. Verzekeringen worden in toenemende mate geïntegreerd in websites van niet-verzekeraars.Risico op minder weloverwogen keuzes en over- of onderverzekering
Embedded insurance kan helpen om onverzekerde schade te voorkomen en beter passende producten aan te bieden aan klanten. Tegelijkertijd zijn er mogelijke nadelen, wanneer klanten mogelijk minder weloverwogen keuzes maken en een risico lopen op over- of onderverzekering. In 2023 benoemde de AFM in ‘Technologie richting 2033’ dat verzekeringen die via embedded insurance worden aangeboden, zowel qua dekking als qua looptijd afwijken van traditionele verzekeringen.AFM geeft duiding voor aanbieders en platforms
Binnen de verzekeringssector zijn er verwachtingen dat embedded insurance een sterke groei zal doormaken. De kenmerken van embedded insurance en de groeiprognoses zijn voor de AFM aanleiding om nu de kansen en risico’s van deze ontwikkeling in kaart te brengen, en duiding te geven over relevante regelgeving - aan zowel aanbieders als platforms. Dit gaat onder meer over de vergunningplicht, de productontwikkelingsnormen en de wettelijke vereisten omtrent informatieverstrekking. Met deze informatie kunnen partijen die zich (willen) bezighouden met embedded insurance, het klantbelang blijvend borgen in hun bedrijfsmodel.
Contact bij dit artikel
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.