Terug

Middelgrote en kleine aanbieders

Zo’n 4 op de 5 financiële producten en diensten die consumenten hebben, lopen bij de grote banken en verzekeraars. De AFM ziet daarom intensief toe op de wijze waarop deze grote partijen het klantbelang centraal stellen. Klanten moeten natuurlijk ook kunnen vertrouwen op de producten en diensten die zij afnemen bij minder grote banken en verzekeraars. De AFM heeft daarom ook oog voor ‘middelgrote en kleine aanbieders’.

Wij beseffen dat organisaties op verschillende manieren invulling kunnen geven aan het centraal stellen van het klantbelang. Dit kan onder meer door dat bepaalde strategische keuzes en kernwaarden per organisatie anders zijn. De AFM verwacht echter hetzelfde ambitieniveau en dezelfde inspanningen als bij grote banken en verzekeraars. Deze groep heeft dan ook niet stilgezeten. We zien dat deze partijen verschillende initiatieven hebben ontplooid om het klantbelang meer centraal te stellen. Wij hebben bijvoorbeeld diverse verbeterplannen gezien. Verscheidene partijen gebruiken daarnaast de modules van het Klantbelang Dashboard om de eigen dienstverlening te verbeteren. Bovendien is communiceren in begrijpelijke taal steeds meer gemeengoed geworden in de sector.

We nemen verder in diverse Dashboard modules ook kleinere partijen mee wanneer zij tot de grootste aanbieders van een productgroep behoren. Ook binnen het toezicht op het productontwikkelingsproces tracht de AFM een goed evenwicht te vinden tussen grote en minder grote aanbieders. Door een combinatie van dialoog, leidraden en toezicht probeert de AFM de kwaliteit van de producten structureel en duurzaam te verbeteren.

Informatie delen

Delen via: deel