Terug

AFM wijzigt Nrgfo voor onder meer reclame-uitingen en beleggingsverzekeringen

Nieuws

In januari 2016 heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de aanpassing van de Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (Nrgfo) geconsulteerd. Op de consultatie die van 14 januari tot en met 24 februari 2016 duurde, zijn door de AFM drie reacties ontvangen. De aanpassing treedt in werking op 1 juli 2016 en betreft drie onderdelen.

Wijziging vermeldingen digitale media

De regels voor de vrijstellingsvermelding, kredietwaarschuwing en risico-indicator in digitale media veranderen. Aanleiding voor deze wijziging is dat de huidige voorschriften voor de verplichte waarschuwingen, onvoldoende aansluiten bij digitale mediakanalen. Het gevolg van deze wijziging is dat de voorschriften worden aangepast zodat deze gepubliceerd kunnen worden op de digitale media en cliënten attent worden gemaakt op de risico’s van het financiële product.

Schrappen risicoscore

De reden voor deze wijziging is dat de risicoscore in de risico-indicator voor een bepaalde groep beleggingsinstellingen, een verkeerd en mogelijk zelfs misleidend beeld geeft van het risico. De risico-indicator moet door beleggingsinstellingen worden opgenomen in reclame-uitingen. Door het schrappen van de risicoscore wordt er ook geen onjuist beeld van het risico geschetst.

Activeren beleggingsverzekering

De regels over het activeren van klanten met beleggingsverzekeringen wijzigen ook per 1 juli 2016. Levensverzekeraars moeten voor 31 december 2017 hun klanten met een beleggingsverzekering activeren of voorzien van informatie. Het gaat dan om beleggingsverzekeringen die niet zijn afgesloten om af te lossen op de hypotheek of ter aanvulling van pensioen.

 

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel