
Betrouwbare ESG-informatie en passende producten - wat verwacht de AFM van u?
Steeds meer consumenten willen met hun financiële keuzes bijdragen aan de transitie naar een duurzamere economie. Financiële ondernemingen maken dat mogelijk. Met passende, duurzame producten en eerlijke en transparante duurzaamheidsinformatie. Ondernemingen zetten het afgelopen jaar goede stappen. Toch zien we dat er nog veel inzet nodig is. Ook als het gaat om naleving van regelgeving die al geruime tijd van kracht is en waarover de AFM eerder duidelijke verwachtingen heeft afgegeven. Daarom brengen we onze eerste ESG-update uit. Met daarin onze prioriteiten voor 2025 en 2026 op vier belangrijke thema’s: duurzaamheidsclaims, SFDR, productgovernance (POG) en geschiktheid.
In het kort
• Goede informatie en passende producten cruciaal
• AFM ziet dat nog veel inzet nodig is
• Duurzaamheidsclaims: correct, duidelijk, niet-misleidend, evenwichtig
• SFDR: duidelijke, vergelijkbare en betrouwbare informatie
• POG: duurzaamheidsvereisten verankerd
• Geschiktheid: match van (duurzame) vraag en aanbod
Goede informatie en passende producten cruciaal
Duurzame producten moeten doen wat ze beloven en consumenten moeten weten waar ze aan toe zijn. (Retail)beleggers kunnen zo kiezen voor beleggingsproducten die passen bij hun duurzaamheidsdoelstellingen. En pensioendeelnemers zijn dan goed geïnformeerd over de duurzaamheid van hun pensioenregeling. Daarom is het belangrijk dat partijen - waar van toepassing - voldoen aan de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR), de duurzaamheidsbepalingen voor product oversight & governance (POG) en de geschiktheidstoets. Én dat duurzaamheidsclaims eerlijk zijn.AFM ziet dat nog veel inzet nodig is
Ondernemingen zetten het afgelopen jaar goede stappen. Toch zien we dat er nog veel inzet nodig is, ook als het gaat om naleving van regelgeving die al geruime tijd van kracht is. Hieronder staat voor 4 ESG-thema's waaraan de AFM de komende twee jaar extra aandacht besteedt in haar toezicht. Voor alle hieronder genoemde vereisten verwacht de AFM een verbetering ten opzichte van vorig jaar. We kunnen optreden bij partijen die achterblijven, in het bijzonder als wij zien dat er onvoldoende resultaten worden geboekt. Partijen die vooroplopen in het voldoen van hun verplichtingen, moedigen wij aan om hun inspanningen voort te blijven zetten.1. Duurzaamheidsclaims : correct, duidelijk, niet-misleidend, evenwichtig
In (marketing)uitingen van financiële ondernemingen staan vaak de duurzaamheidsambities en andere duurzaamheidsclaims. Duurzaamheidsclaims moeten volgens de wet correct, duidelijk en niet-misleidend (bij pensioenen: evenwichtig ) zijn. Dit verwacht de AFM van u:• U doet alleen duurzaamheidsclaims die correct, duidelijk en niet-misleidend of, voor pensioenen, evenwichtig zijn.
De Leidraad duurzaamheidsclaims bevat dé 3 uitgangspunten voor het doen van eerlijke en correcte claims die voldoen aan de informatiestrekkingsnormen. Als u uw duurzaamheidsclaim niet kunt onderbouwen, claim het dan ook niet.
2. SFDR: duidelijke, vergelijkbare en betrouwbare informatie
De SFDR verplicht financiëlemarktdeelnemers en financieel adviseurs om transparant te zijn over de duurzaamheidsaspecten van hun beleggingsbeleid en -producten. Basis voor duidelijke informatie naar beleggers en pensioendeelnemers zijn begrijpelijk ingevulde SFDR-templates. Hoe beter de templates zijn ingevuld, des te beter beleggers, pensioendeelnemers en adviseurs producten kunnen begrijpen, vergelijken of een passend advies kunnen geven. Bovendien bieden de templates hun meer inzicht in de onderbouwing van duurzaamheidsclaims. Dit verwacht de AFM van u:• U heeft alle vereiste informatie gepubliceerd op uw website.
• U publiceert (alleen) informatie die duidelijk (vindbaar) is voor beleggers.
• U publiceert betrouwbare SFDR-informatie , waaronder informatie over duurzame kenmerken van producten, duurzaamheidsrisico’s en negatieve impact van beleggingen.
3. POG: duurzaamheidsvereisten verankerd
Ondernemingen moeten de wettelijke duurzaamheidsbepalingen in hun product oversight & governance (POG)beleid integreren, het productaanbod hierop evalueren en voorkomen dat producten zonder duurzaamheidskenmerken worden verkocht aan beleggers die duurzaam willen beleggen. Dit verwacht de AFM van u:• U kent en controleert de kwaliteit en betrouwbaarheid van de duurzaamheidsinformatie van producten (ook ten behoeve van de geschiktheidstoets).
• U heeft de klantreis (website, app, klantcontact) ingericht conform de distributiestrategie.
• U monitort de distributie van grijze producten aan de negatieve doelgroep en evalueert de effectiviteit van uw strategie om dit te voorkomen.
4. Geschiktheidstoets: match van (duurzame) vraag en aanbod
Instellingen moeten de duurzaamheidsvoorkeuren van hun klanten of deelnemers uitvragen en zorgen voor geschikte beleggingen gelet op deze duurzaamheidsvoorkeuren. Dit verwacht de AFM van u:• U geeft begrijpelijk uitleg over het onderdeel duurzaamheid in de geschiktheidstoets.
• U bent zorgvuldig bij de inventarisatie van de daadwerkelijke duurzaamheidsvoorkeuren en stuurt beleggers niet naar een bepaald(e) product of beleggingsstrategie.
• U voorziet beleggers zoveel mogelijk van geschikte producten, passend bij hun daadwerkelijke/initiële duurzaamheidsvoorkeuren. Er wordt niet gestuurd op aanpassing van voorkeuren.
ESG-update
Onderstaand vindt u de eerste ESG-update, met extra informatie. Onze volgende ESG-updates zoomen in op een of meer specifieke duurzaamheidswetgevingsthema’s voor consumenten. Hierbij sluiten we waar mogelijk aan op recente onderzoeksdata. In de Agenda 2025 leest u welke onderzoeken gepland staan. We verwachten in het najaar een nieuwe ESG-update te publiceren. U ontvangt die als u bent ingeschreven voor de maandelijkse nieuwsmail voor de sector.
Tags
Adviseurs, bemiddelaars & gevolmachtigde agenten Banken & verzekeraars Beleggingsinstellingen Beleggingsondernemingen Informatie voor pensioenuitvoerdersContact bij dit artikel

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.