Nieuws
19/12/25
Grip op inzet tijd, middelen en honoraria belangrijk voor kwaliteit wettelijke controle
Tijd, middelen en honoraria zijn belangrijke randvoorwaarden die ruimte creëren voor een zorgvuldige uitvoering van wettelijke controles. Daarom is het belangrijk dat accountantsorganisaties voldoende grip hebben op deze randvoorwaarden. In 2025 heeft de AFM toezichtactiviteiten uitgevoerd naar deze drie randvoorwaarden bij accountantsorganisaties met een reguliere vergunning. We delen onze observaties en goede praktijkvoorbeelden met de sector. We moedigen accountantsorganisaties met een reguliere vergunning aan om daarmee zelf te reflecteren op de inzet van de randvoorwaarden.
In het kort
- Belang van voldoende grip op tijd, middelen en honoraria
- Onze toezichtactiviteiten in 2025 op deze thema's
- Enkele observaties en goede praktijkvoorbeelden
- We blijven in gesprek met de sector, en periodiek monitoren
Belang van voldoende grip op tijd, middelen en honoraria
Een gezonde organisatiecultuur binnen accountantsorganisaties is essentieel voor het waarborgen van een continue focus op kwaliteitsverbetering in de wettelijke controle. Wanneer financiële prestaties te veel leidend worden, bestaat het risico dat de aandacht voor kwaliteit onder druk komt te staan. Daarom is het belangrijk dat accountantsorganisaties voldoende grip hebben op de inzet van tijd en middelen en dat zij een passend honorarium in rekening brengen. Niet omdat deze factoren op zich kwaliteit garanderen. Maar omdat het belangrijke randvoorwaarden zijn die ruimte creëren voor een zorgvuldige uitvoering van de wettelijke controle.Onze toezichtactiviteiten in 2025 op deze thema’s
We hebben toezichtactiviteiten uitgevoerd bij accountantsorganisaties met een reguliere vergunning naar de inzet van tijd en middelen en de in rekening gebrachte honoraria. We deden een risicoanalyse met gebruik van de data die accountantsorganisaties aanleveren via onze standaard-uitvragen. Daarnaast hebben we een onderzoek gedaan bij tien accountantsorganisaties met een reguliere vergunning. Daarbij is beoordeeld hoe de inzet van tijd en middelen en de in rekening gebrachte honoraria zijn geborgd binnen het stelsel van kwaliteitsbeheersing en hoe deze belangrijke randvoorwaarden zijn toegepast bij twee geselecteerde wettelijke controles per accountantsorganisatie. We delen onze observaties en goede praktijkvoorbeelden met alle accountantsorganisaties met een reguliere vergunning.Enkele observaties en goede praktijkvoorbeelden
Alle onderzochte accountantsorganisaties beoordelen of er voldoende tijd, middelen en gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn. Vaak worden planningen opgesteld en gemonitord via periodieke overleggen. De meeste accountantsorganisaties evalueren na afronding van een controleopdracht of de begrote uren toereikend waren en verwerken dit in de begroting van de volgende opdracht. Wat beter zou kunnen, is dat de evaluatie onderdeel wordt van het beleid. Een goed praktijkvoorbeeld is een planner die géén onderdeel is van het opdrachtteam, wat zorgt voor een objectiever perspectief op capaciteit en tijd. Wat betreft het honorarium: de meeste externe accountants beoordelen voorafgaand aan de opdrachtaanvaarding of –continuering of dit toereikend is. Een onderbouwde toelichting hierover ontbreekt echter nog vaak in het controledossier. Een goed praktijkvoorbeeld is dat een accountantsorganisatie jaarlijks inbreng ophaalt bij alle teamleden over alle opdrachten, waarbij het honorarium een vast onderdeel vormt.We blijven in gesprek met de sector, en periodiek monitoren
De AFM moedigt accountantsorganisaties aan om te reflecteren op de uitkomsten van onze toezichtactiviteiten, eventueel met behulp van het self-assessment en observaties en goede praktijkvoorbeelden uit ons onderzoek (zie de 2 downloads onder aan deze pagina). We blijven in gesprek met de sector, en periodiek monitoren. Met waar nodig vervolgactiviteiten.
Contact bij dit artikel
Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?
Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.