Go to content
Nieuws 19/12/25

(Meer) aandacht voor risicovolle cliënten binnen accountantsorganisaties

In 2025 besteedde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in haar toezicht op accountantsorganisaties aandacht aan het thema ‘risicovolle cliënten’. Het onderkennen en beheersen van risico’s bij cliënten is belangrijk voor de accountantsorganisatie zelf én voor de kwaliteit van de wettelijke controle. Daarom deelden wij inzichten - vanuit de AFM en de sector zelf - met accountantsorganisaties waar ze zelf mee aan de slag kunnen gaan.

In het kort

  • Bedienen risicovolle cliënten kan maatschappelijke, organisatorische en persoonlijke gevolgen hebben
  • Identificatie van risicovolle cliënten: twee indicatoren
  • Zorg voor aandacht voor dit thema binnen uw accountantsorganisatie

Bedienen risicovolle cliënten kan maatschappelijke, organisatorische en persoonlijke gevolgen hebben

Als accountantsorganisaties risicovolle cliënten bedienen, kan dat maatschappelijke, organisatorische en persoonlijke gevolgen hebben. In 2025 organiseerden wij over dit thema een rondetafelgesprek met middelgrote accountantsorganisaties. Met een aantal kleinere accountantsorganisaties hielden we individuele gesprekken. De kennisdeling, uitwisseling van ervaringen en reflectie werden als zeer waardevol ervaren.

Identificatie van risicovolle cliënten: twee indicatoren

De AFM identificeert een risicovolle cliënt op basis van datapunten vanuit de data-uitvraag wettelijke controles. Hierbij hanteren wij twee indicatoren. De eerste indicator betreft de karakteristieken van de cliënt, bijvoorbeeld activiteiten in landen met een corruptie-index < 40 en het negatief in het nieuws zijn (geweest) vanwege (mogelijke) integriteitsschendingen. De tweede indicator is de omvang van de cliënt. Omvangrijke cliënten kunnen een verhoogde potentiële maatschappelijke impact hebben. Gesprekken met de sector leverden inzichten op in de criteria die accountantsorganisaties zelf aanvullend gebruiken bij het beoordelen van cliëntrisico’s en hoe zij die risico’s effectief mitigeren.

Zorg voor aandacht voor dit thema binnen uw accountantsorganisatie

De AFM deelde deze gemeenschappelijk opgedane inzichten – van de AFM én accountantsorganisaties - vervolgens met alle accountantsorganisaties met een reguliere vergunning. Onze verwachting is dat accountantsorganisaties cliëntrisico’s in de praktijk onderkennen en mitigeren; wij willen de sector daarom uitnodigen om binnen de eigen accountantsorganisatie aandacht te besteden aan het thema risicovolle cliënten en hierop te reflecteren met collega’s.

 

Contact bij dit artikel

AFM

Wilt u het laatste nieuws van de AFM ontvangen?

Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij u op de hoogte.