Go to content
Attention:

Vanwege onderhoud aan onze systemen zal het AFM Portaal gedurende het paasweekeinde, 28 maart 16:00 (CET) tot en met 02 april 00:00 (CET) niet beschikbaar zijn.

Data-uitvraag reguliere vergunninghouders

De AFM vraagt accountantsorganisaties met een reguliere vergunning om de gegevens van een afgeronde wettelijke controle op te sturen.

Aanleveren gegevens met vragenlijst

Voor elke wettelijke controle vult u een Excel-vragenlijst in. U slaat de ingevulde vragenlijst op als XML-databestand (.xml).

Het bestand stuurt u op via ons AFM Portaal. Bewaar een versie van de vragenlijst in Excel in uw eigen archief.

Gebruik bij het invullen onze handleiding. Daarin vindt u gedetailleerde instructies over bij de Excel-vragenlijst en over het opsturen van de informatie.

Zelf een XML-bestand maken

De Excel-vragenlijst stelt u in staat om een XML-databestand te maken dat voldoet aan de aanleververeisten. Mogelijk wenst u op een andere wijze een XML-databestand te maken, zonder dat u gebruikmaakt van de Excel-vragenlijst. Let er dan op dat uw bestand voldoet aan onze technische en inhoudelijke eisen. Die vindt u in onze aanleverspecificatie. (Engelstalige versie)

Waarom vragen we deze informatie op?

Vanaf 1 januari 2022 voert de AFM het directe Wta-toezicht uit op alle accountantsorganisaties. Met de informatie over uw wettelijke controles verkrijgen wij inzicht over uw organisatie en activiteiten. Onze toezichtaanpak kan namelijk per groep van accountantsorganisaties verschillen en stemmen we af op de schaal, activiteiten en risico's bij een accountantsorganisatie.

Vragen?

Heeft u vragen over onze uitvraag over de wettelijke controles? Wij verwijzen u graag naar onze eerste aankondiging (pdf, 632 kb) en onze veelgestelde vragen (pdf, 159 kb). Heeft u dan nog meer vragen? Stuur die dan naar wta@afm.nl.