Terug

Richtlijn betaaldiensten - Valutawisseldiensten

Veelgestelde vragen voor Richtlijn betaaldiensten - Valutawisseldiensten

Wanneer is een valutawisseling een betaaldienst, in tegenstelling tot een 'incidentele' dienst?

Een valutawissel is op zichzelf geen betaaldienst. Als er een transactie aan gekoppeld is dan valt de valutawissel samen met de betaaldienst en zijn de regels van de PSD van toepassing. Stuur deze vraag door

De consument wil eenmalig geld overmaken met een valutawissel. Wanneer moet de consument informatie ontvangen over de wisselkoers?

De betaaldienstverlener moet de wisselkoers voor uitvoer van een éénmalige transactie verstrekken. De dienstverlener loopt hierdoor (tijdelijk) een wisselkoersrisico. Stuur deze vraag door

Moet een betaaldienstverlener bij het afhandelen van een betaaldienst in combinatie met een valutawissel vooraf alle kosten van de betaaldienst en de wissel melden, ook kosten die de betaaldienstverlener van de ontvanger in rekening brengt?

De betaaldienstverlener moet de betaler die een betaling wil verrichten binnen de EER en hiervoor een valutawissel in Euro of een andere valuta van een lidstaat nodig heeft, alle kosten melden voor de valutawissel en dus het volle bedrag overboeken.

De betaaldienstverlener van de ontvanger kan met de ontvanger overeenkomen dat kosten, te betalen door de ontvanger, van het bedrag worden afgeboekt voordat de betaling wordt uitgevoerd. Na uitvoering, moet de ontvanger geïnformeerd worden over de hoogte van de kosten en de hoogte van het overgeboekte bedrag.

De betaaldienstverlener van de betaler hoeft de betaler niet te informeren over kosten die door de betaaldienstverlener van de ontvanger aan de ontvanger in rekening worden gebracht.

Stuur deze vraag door

Wat voor wisselkoersinformatie moet aan een klant worden gegeven bij een creditcard transactie met een valutawissel?

Wat voor wisselkoersinformatie moet aan een klant worden gegeven bij een creditcard transactie met een valutawissel? Stuur deze vraag door