Terug

Mogen directe aanbieders advies op basis van ‘no cure no pay’ aanbieden?

Nee. Het hanteren van ‘no cure no pay’-constructies is in strijd met het doel en strekking van het provisieverbod. Het aanbieden van dienstverlening op ‘no cure no pay’-basis betekent dat klanten pas voor het advies betalen als zij ook daadwerkelijk een product afsluiten. Op grond van het provisieverbod zijn directe aanbieders verplicht advies- en distributiekosten rechtstreeks in rekening te brengen.

Het aanbieden van advies op ‘no cure no pay’-basis leidt ertoe dat adviseurs een prikkel hebben om een product te verkopen, terwijl het ook in het belang van de klant kan zijn om juist geen product af te sluiten. Het aanbieden van advies op basis van ‘no cure no pay’ door directe aanbieders geeft daarmee nog steeds prikkels tot ‘productpushing’, waarbij aanbieders proberen zoveel mogelijk producten te verkopen. 

Zie ook de vraag: Waarvoor en voor wie geldt het kostprijsmodel?



Naar alle veelgestelde vragen