Terug

IDD - Transparantie

Zie ook de webpagina's met alle informatie over IDD.

Veelgestelde vragen over IDD - Transparantie

Wat betekenen de transparantienormen uit de IDD voor verzekeraars?

Als verzekeraar informeert u op basis van artikel 86f BGfo Wft de klant over hoe uw (verkoop)medewerker wordt beloond voor het sluiten van de overeenkomst. U kunt informatie hierover opnemen in het vrije invulveld van uw DVD. Daarnaast krijgt u als verzekeraar ook te maken het nieuwe standaarddocument voor schadeverzekeringen (het ‘IPID’). Op grond van artikel 65b BGfo Wft stelt u als verzekeraar het ‘IPID’ op voor iedere schadeverzekering die u aanbiedt.

Hetzelfde geldt voor financiële dienstverleners. Ook zij zijn verplicht het verplichte informatiedocument IPID op te stellen voor schadeverzekeringen die zij samenstellen en in de markt verkrijgbaar stellen. Zie hierover ook de Q&A over productontwikkeling.

Als u (ook) degene bent met rechtstreeks klantcontact, dan moet u het IPID voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst aan de klant te verstrekken.

Stuur deze vraag door

Wat betekenen de transparantienormen uit de IDD voor mij als adviseur/ bemiddelaar?

Als adviseur of bemiddelaar informeert u de klant op basis van artikel 86i BGfo Wft voorafgaand aan het sluiten van de verzekering of u rechtstreeks door de klant of via (indirecte) provisie via de premie wordt beloond. Bij rechtstreekse betaling door de klant vermeldt u ook de hoogte van het bedrag.

Daarnaast krijgt u te maken met het nieuwe gestandaardiseerde precontractuele informatiedocument ‘IPID’. Als u als adviseur/ bemiddelaar een schadeverzekering samenstelt en in de markt verkrijgbaar stelt, dan moet u een IPID opstellen voor dit product. Als u bemiddelt en/of adviseert in de schadeverzekering dan moet u het IPID voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst aan de klant te verstrekken. 

Stuur deze vraag door