Terug

Hoe ga ik als adviseur om met een klant die mijn advies niet wil opvolgen?

Probeer eerst te achterhalen waarom de klant uw advies niet wil opvolgen. Heeft de klant het niet begrepen? Heeft u de klant verkeerd begrepen? Het is goed om de klant nog een keer uit te leggen waarom u voor het advies heeft gekozen en wat dit voor de klant betekent. De vraag is vervolgens wat de klant wil en of u bereid bent om voor de klant hierin te bemiddelen. Dit zal vaak afhankelijk zijn van de (beleggings)risico’s die de klant neemt.

Bent u bereid om de klant te helpen bij het aangaan van bepaalde risicovolle dienstverlening als u weet dat uw klant dit, ondanks uw advies, toch wil? Het is in ieder geval belangrijk om de klant te wijzen op de risico’s en consequenties. Als u besluit voor de klant te bemiddelen bent u verplicht uw advies goed vast te leggen. Daarnaast moet u ook vastleggen wat de klant anders wil en op welke risico’s en consequenties u de klant heeft gewezen.



Naar alle veelgestelde vragen