Terug

Hertoetsing bestuurders en commissarissen

Personen die het beleid van een onderneming (mede) bepalen of toezichthouden op dit beleid moeten betrouwbaar en/of geschikt zijn voor de uitoefening van hun functie. Als deze personen aantreden bij een financiële onderneming, worden zij door de AFM en/of De Nederlandsche Bank (DNB) getoetst op betrouwbaarheid en/of geschiktheid.

Bij twijfel over de geschiktheid of betrouwbaarheid kan er een hertoetsing worden uitgevoerd.

'Redelijke aanleiding'

Geschiktheid en betrouwbaarheid zijn doorlopende verplichtingen. Als er sprake is van feiten of omstandigheden die de betrouwbaarheid en/of de geschiktheid raken, dan moet dit gemeld worden door de financiële onderneming of de zittende beleidsbepaler aan de AFM en/of DNB. Wanneer er bij de AFM en/of DNB feiten of omstandigheden bekend worden waardoor twijfel ontstaat over de geschiktheid of betrouwbaarheid, dan kan overwogen worden om een hertoetsing uit te voeren.

Deze twijfels kunnen zowel ontstaan door handelen of nalaten van de persoon in kwestie, als door relevante ontwikkelingen ten aanzien van de onderneming. De AFM en/of DNB spreken in deze gevallen van een ‘redelijke aanleiding’ tot een hertoetsing. Of sprake is van een redelijke aanleiding hangt steeds af van de omstandigheden van het geval. Er vindt in ieder individueel geval een beoordeling plaats. Dit wordt het vooronderzoek genoemd.

De term ‘redelijke aanleiding’ wordt niet door de wetgever gedefinieerd of anderszins ingevuld. Er bestaat dus geen (limitatieve) opsomming van redelijke aanleidingen voor een hertoetsing.

Voorbeelden van een redelijke aanleiding bij geschiktheid

  • zorg over een onverwachte verandering in de resultaten; snelle groei van de onderneming
  • zorg over de integere en beheerste bedrijfsvoering; zorg over het gehanteerde bedrijfsmodel
  • zorg over de bedrijfscultuur
  • zorg over compliance
  • een fusie of overname
  • een uitbreiding van de ondernemingsactiviteiten naar het buitenland
  • uitbesteding van (kern) taken; het aanbieden van schadelijke producten of het verstrekken van onjuiste, onduidelijke en/of misleidende informatie
  • structureel niet of niet tijdig reageren op verzoeken om informatie van de toezichthouder
  • niet meer kunnen betalen van de accountant
  • een slechte administratie
  • een groot verloop van medewerkers
  • klachten van klanten over onzorgvuldige dienstverlening
  • (herhaaldelijke) overtreding van wet- en regelgeving.

Voorbeelden van een redelijke aanleiding bij betrouwbaarheid

  • melding van een wijziging in antecedenten door signalen van de financiële onderneming waar de getoetste persoon een (mede)beleidsbepalende functie (heeft) vervult of van de getoetste persoon zelf
  • signalen opgedaan tijdens toezichtbezoeken
  • signalen van (Landelijk) Officier van Justitie/politie/FIOD
  • signalen van andere (financiële) toezichthouders (nationaal en internationaal)
  • signalen Financial Intelligence Unit
  • signalen uit de financiële sector, mits deze relevant en voldoende onderbouwd zijn
  • signalen uit de media, mits deze relevant zijn en voldoende worden gestaafd door verder onderzoek (openbare bronnen).

Uitkomst hertoetsing

Als wordt overgegaan tot hertoetsing van een zittende beleidsbepaler worden de onderneming en de betrokken persoon hier altijd schriftelijk van op de hoogte gebracht. Er vindt altijd een hertoetsingsgesprek plaats met de betrokken persoon. De AFM neemt in de aankondiging van het hertoetsingsgesprek op dat de persoon een gemachtigde (vertegenwoordiger/raadsman) kan meenemen naar het gesprek.

Naast het onderzoek maken meerdere gesprekken met de betrokken persoon onderdeel uit van de hertoetsing. Dit is de daadwerkelijke hertoetsing. De uitkomst van deze hertoetsing kan een positief besluit zijn, de persoon in kwestie kan dan in zijn functie blijven. Als de AFM en/of DNB van mening is/zijn dat de persoon in kwestie niet meer geschikt is of zijn betrouwbaarheid niet langer buiten twijfel staat, dan kan zij een aanwijzing geven aan de onderneming tot heenzending van die persoon. Voordat een definitief besluit wordt genomen wordt namelijk eerst een voornemen tot het besluit aan de onderneming verstuurd, waarop de onderneming en de persoon in de gelegenheid worden gesteld hun zienswijze te geven. Inzage in het dossier is dan al mogelijk. Op grond van het definitief besluit is bezwaar, beroep en hoger beroep bij de rechter mogelijk.

Informatie delen

Delen via: deel

Zie ook

Heeft u vragen over de toetsingen?

Bij vragen kunt u contact opnemen met het ondernemersloket. Het ondernemersloket is bereikbaar via telefoonnummer 0800 - 6800 680 (op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur, gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl of ons contactformulier gebruiken.

Contactformulier

Alle onderwerpen