Iedereen die een misstand constateert in de financiële dienstverlening kan dit melden bij de AFM. Dit kan over financiële ondernemingen gaan, maar ook over medewerkers van financiële ondernemingen of consumenten die met deze ondernemingen te maken hebben.
Voorbeelden van misstanden die u kunt melden
- als iets niet klopt bij een aanbieder, bijvoorbeeld ernstige problemen in de administratie of het aanstellingsbeleid
- ontwikkelingen in de financiële dienstverlening, bijvoorbeeld nieuwe producten en bedieningsconcepten die niet in het belang van de klant zijn
- in het oog springende slechte/opmerkelijke adviezen aan consumenten over financiële producten
- u kent iemand binnen de financiële dienstverlening die strafrechtelijke feiten heeft begaan
- er is mogelijk sprake van een ongelijk speelveld
- gevallen van fraude, vervalsing of oplichting
- ongeoorloofde provisies
- cold calling
- het zonder (correcte) vergunning verlenen van financiële diensten
- u bent werkzaam in de financiële dienstverlening en u weet dat de onderneming waar u werkt (mogelijk) de regels niet naleeft
- men adviseert en/of bemiddelt in financiële producten zonder de benodigde diploma’s
- beleidsbepalers met een strafblad die niet bij de AFM zijn aangemeld en achter de schermen aan de touwtjes trekken bij een financiële onderneming (de zogenaamde stromanconstructies).
Informatie delen