Het Klantbelang Dashboard maakt, op basis van diverse onderzoeken, inzichtelijk in welke mate de sector het belang van de klant centraal stelt in producten en dienstverlening. De verschillende onderwerpen die deel uitmaken van het Klantbelang Dashboard heten ’modules’. Deze modules bestaan weer uit verschillende deelonderwerpen. Het Klantbelang Dashboard richt zich primair op de grote banken en verzekeraars. Soms ook op kleinere partijen, als zij een groot marktaandeel hebben binnen een specifieke productgroep.
Dashboard score
De uitkomsten van de onderzoeken drukt de AFM uit in scores op een schaal van 1 tot en met 5. Door een onderwerp vaker te onderzoeken stelt de AFM vast welke ontwikkeling een onderneming doormaakt.
5 |
Klantbelang centraal-gedachte wordt bewust meegewogen en in praktijk gebracht; (good practice) |
4 | Klantbelang centraal-gedachte speelt herkenbaar een rol; op de goede weg |
3 | Klantbelang centraal-gedachte komt voor, maar wordt in de praktijk (nog) te vrijblijvend toegepast |
2 | Klantbelang centraal-gedachte speelt geen belangrijke rol; reden tot aandacht |
1 | Klantbelang centraal-gedachte onvoldoende aanwezig; reden tot zorg (poor practice) |
Informatie delen