Terug

Consumentengedrag - Consumentenonderzoek

De AFM doet geregeld consumentenonderzoek om de stem van de consument te laten meewegen in haar toezicht. Daarvoor heeft de AFM sinds 2014 een eigen online consumentenpanel. Door de feedback en signalen die de AFM via dit panel ontvangt, kunnen wij effectiever en efficiënter toezicht houden.

Consumentenmonitor

De AFM is zich ervan bewust dat het AFM panel niet representatief is. Voor de AFM Consumentenmonitor, die sinds 2004 bestaat, gebruiken we daarom grotere, externe online panels waaruit steekproeven getrokken kunnen worden die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. Via de AFM Consumentenmonitor laat de AFM daarnaast twee keer per jaar onderzoek doen onder consumenten naar onderwerpen zoals hypotheken en beleggen. De resultaten hiervan worden ook regelmatig gepubliceerd op de website.

Voor alle consumentenonderzoeken werkt de AFM samen met marktonderzoeksbureaus. De AFM Consumentenmonitor en het onderzoeken in het AFM Consument&Panel, worden uitgevoerd door Ipsos (voorheen GfK).

Consumentenmonitor 1e helft 2020

Consumentenmonitor 2e helft 2019

Consumentenmonitor 1e helft 2019

Consumentenmonitor 1e helft 2018

Consumentenmonitor 2e helft 2017

Consumentenmonitor 1e helft 2017

  • Hypotheken
    (Er heeft geen meting onder beleggers plaatsgevonden)

Consumentenmonitor 2e helft 2016

  • Beleggen
    (Er heeft geen meting onder hypotheeksluiters plaatsgevonden)

Consumentenmonitor 1e helft 2016

Consumentenmonitor 2e helft 2015

Informatie delen

Delen via: deel
Alle onderwerpen