Terug

Beleggingsrisico’s in reclame-uitingen onvoldoende belicht

Nieuws

aandelenkoersen-beleggen-mobiele-telefoon-en-desktop

Beleggingsondernemingen die werven met de voordelen van een product of dienst wijzen consumenten in reclame-uitingen niet altijd voldoende op de risico’s. Soms ontbreken de risico’s zelfs helemaal. De AFM wijst ondernemingen op de verplichting om in reclames tegenover de voordelen ook aan te geven wat de mogelijke risico’s zijn. De AFM heeft diverse ondernemingen hierop aangesproken en zal hier extra aandacht voor houden.

Nederlandse consumenten zijn de afgelopen jaren meer gaan beleggen. De AFM ziet deze trend ook terug in een toename van reclames voor beleggen. Het is belangrijk dat consumenten zich bewust zijn van de risico’s bij hun keuze voor een beleggingsproduct of dienst als zij een advertentie voorgehouden krijgen. Een evenwichtiger beeld tussen de voordelen en mogelijke nadelen in reclame-uitingen stelt hen beter in staat om de juiste beslissing te nemen.

Niet goed vindbare risico’s

De AFM ziet bijvoorbeeld dat voordelen duidelijk genoemd worden, maar de tekst waarin de risico’s zijn weergegeven te klein is en daardoor niet goed leesbaar, of dat de risico’s zelfs geheel ontbreken. Het is bovendien belangrijk dat risico’s niet ‘verstopt’ worden, maar goed vindbaar zijn en ook bij de genoemde voordelen staan. Op websites die als het ware één lange pagina vormen, is het bijvoorbeeld onvoldoende dat de risico’s pas na lang scrollen in beeld komen, terwijl de positieve punten in groot lettertype bovenaan de pagina zijn weergegeven.

Naast voordelen ook de risico’s

Sinds MiFID II in 2018 in werking trad zijn de regels voor beleggersbescherming verder aangescherpt. De vereisten voor correcte, duidelijke en niet-misleidende informatie zijn opgenomen in artikel 44 van de Gedelegeerde verordening (EU) 2017/565. Hierin staat dat beleggingsondernemingen verplicht zijn om in reclames ‘een correcte en duidelijke indicatie te geven van de desbetreffende risico’s van een beleggingsdienst of financieel instrument, wanneer (mogelijke) voordelen van de dienst of het product worden genoemd’. 

Het begrip ‘mogelijk voordeel’ van een dienst of product moet breed gezien worden. Dit kan een genoemde succesvolle beleggingsstrategie zijn, maar ook bijvoorbeeld een voorgehouden financiële rust voor consumenten als zij hun vermogen laten beheren, lage kosten of een geadverteerd transactietegoed wanneer consumenten starten met beleggen.

Alle vormen van reclame-uitingen

De toepassing geldt voor alle reclame-uitingen: dat wil zeggen alle aanprijzende en wervende informatie over een beleggingsdienst of financieel instrument. Hieronder vallen onder meer televisiecommercials en -presentaties, krantenadvertenties, brochures, websites, social media-uitingen, advertorials, online banners, en Google ads.

 

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel