Terug

Consumentenmonitor voorjaar 2021 over hypotheken

Nieuws

Man en vrouw voor de etalage van een makelaarswinkel

De AFM laat door marktonderzoeksbureau Ipsos twee keer per jaar online onderzoek doen onder consumenten naar onderwerpen zoals hypotheken, beleggen en pensioen. Hierdoor krijgen wij meer inzicht in attitudes, intenties en gedrag van consumenten op de financiële markten. De monitor uit het voorjaar van 2021 ging over hypotheeksluiters.

De AFM Consumentenmonitor van voorjaar 2021 is online ingevuld door 600 consumenten die het afgelopen halfjaar een hypotheek afsloten.

Enkele resultaten:

  • Corona zorgt voor verschuiving van offline naar online contact. Bijna een kwart van de respondenten (22%) heeft (ook) via beeldbellen contact gehad met zijn of haar adviseur. In de meting van 2020 was dit 4%. Ongeveer de helft (51%) van de hypotheeksluiters heeft (ook) een fysiek gesprek gehad met zijn of haar adviseur.
  • Adviseurs vragen bij starters vaker naar een studieschuld dan vorig jaar. In 2020 gebeurde dat in ruim de helft van de gevallen (53%). Dat is inmiddels gestegen naar bijna twee derde (64%).
  • Besparen op energiekosten is nog altijd de belangrijkste reden om de woning te verduurzamen. Het milieu wordt echter een steeds belangrijker. In 2019 noemde een kwart (26%) “Beter voor milieu” als reden om te verduurzamen, in 2020 was dat 37% en in de meting van 2021 is dit voor bijna de helft (46%) de aanleiding.
  • Bijna een kwart van de starters (23%) heeft een deels aflossingsvrije hypotheek. Een aanvullende analyse van de AFM laat zien dat de afgelopen jaren rond de 20% van de starters de woning deels aflossingsvrij financiert.

Deze onderzoeksresultaten gebruiken wij bij ons toezicht op de financiële markten en het versterken van het financieel welzijn in Nederland.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel