Terug

EBA: consumentenbescherming centraal in betalingsregelingen

Nieuws

Mapje met gezin bij computer

In het licht van de huidige corona-uitbraak heeft de European Banking Authority (EBA) kredietverstrekkers opgeroepen het klantbelang centraal te blijven stellen volgens de huidige regels wanneer zij betalingsregelingen treffen met onder andere consumenten.

In het bijzonder dienen de kredietverstrekkers ervoor te zorgen dat zij op een heldere en transparante wijze de implicaties van de genomen maatregelen richting de consument verstrekken. Zij dienen te waarborgen dat de consument de implicaties begrijpt, er geen verborgen kosten aan de regelingen verbonden zijn en dat de aanpassingen van de kredietvoorwaarden niet automatisch leiden tot nadelige gevolgen voor de kredietwaardigheid van de klanten.

De EBA wijst ten slotte op het belang van ordelijke betalingsdiensten tijdens deze periode. Online en contactloze betalingen worden aangemoedigd. De EBA adviseert de banken om maatregelen te treffen zodat de klanten minder vaak de pincode hoeven in te voeren en dus gemakkelijk contactloos kunnen betalen, in lijn met de regelgeving.  

De AFM ondersteunt de verklaring de van de EBA en volgt de ontwikkelingen op de financiële markten nauwlettend in het belang van stabiele en ordelijke financiële markten.

Journalisten kunnen contact opnemen met Maarten Dijksma, woordvoerder AFM, via 06- 11340281 of maarten.dijksma@afm.nl.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel