Terug

Normen voor verantwoorde kredietverlening Voor Kredietaanbieders

Een kredietaanbieder mag geen krediet verstrekken als dit niet verantwoord is. Zij moeten zich daarom houden aan een aantal normen.

Kredietaanbieders en -adviseurs stellen aan de hand van de inkomsten en uitgaven van de klant vast wat maximaal geleend mag worden. Daarbij is van belang of de consument de lasten van deze maximale hypotheek of consumptief krediet wil dragen. De aanbieder en de adviseur moetende situatie van de klant als uitgangspunt nemen.

Normen voor hypothecair krediet

De maximale hoogte van een krediet is gebaseerd op het inkomen en de waarde van de woning. Daarom moet de kredietaanbieder bij de beoordeling van een kredietaanvraag uitgaan van:

  • de vastgestelde inkomenscriteria (LTI)
  • de maximale hoogte van het hypothecair krediet in verhouding tot de waarde van de woning (LTV)

Normen voor consumptief krediet

Het is belangrijk dat de kredietnemer na het betalen van rente en aflossing van de (nieuwe) lening voldoende overhoudt om in zijn levensonderhoud te voorzien. Omdat consumenten met een hoger inkomen meestal hogere vaste lasten hebben, zijn de normen ook inkomensafhankelijk. De normen zijn gebaseerd op gegevens van het Nibud.

Voor consumptief krediet zijn de normen voor verantwoorde kredietverlening nader ingevuld in Gedragscodes door de branche-organisaties: de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN), de NVB (Gedragscode consumptief krediet), en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (NTO).

Open norm

De AFM beschouwt deze normen als een minimale invulling van de open norm. Als een kredietaanbieder niet bij een branche-organisatie is aangesloten, is zij niet gebonden aan de Gedragscodes van deze branche-organisaties. De aanbieder kan dan op eigen wijze invulling geven aan de open normen ter voorkoming van overkreditering.

De AFM ziet erop toe dat de afwijkende invulling van de open norm minimaal dezelfde zichtbare bescherming biedt tegen overkreditering als de normen in de Gedragscodes. Om voor alle kredietaanbieders een gelijk speelveld te waarborgen, handhaaft de AFM deze normen streng.

Gedragscodes voor consumptief krediet

De normen in de Gedragscodes worden periodiek aangepast. Kredietaanbieders moeten hun normen hiermee continu in overeenstemming brengen.

Informatie delen

Delen via: deel
Alle onderwerpen voor Kredietaanbieders