Voor de invoering van het provisieverbod op 1 januari 2013 betaalden klanten meestal via provisie of een kostenopslag in de prijs van het product voor advies en bemiddeling. Bestaande klanten die via de prijs van het product provisie of kosten blijven betalen, hebben de gerechtvaardigde verwachting dat gedurende de looptijd van het product beheerwerkzaamheden, die onder het provisiestelsel gebruikelijk waren om uit te voeren, worden uitgevoerd.
Nieuw advies
In situaties waarin goed moet worden gekeken of het financiële product van de klant nog aansluit bij zijn situatie, kan er sprake zijn van een nieuw advies. In deze situaties kan het voor de klant verstandig zijn (wezenlijke) wijzigingen aan te brengen in zijn lopende product of een nieuw product af te sluiten. De klant maakt dan samen met de adviseur afspraken over de dienstverlening en de prijs die daar tegenover staat.
Dit geldt niet voor hersteladvies over een lopende beleggingsverzekering. Dit is in beginsel kosteloos. De adviseur heeft voor dit advies immers doorgaans een vergoeding ontvangen of ontvangt deze nog steeds.
Informatie delen