Een klant kan financieel advies en/of een financieel product bij een adviseur of directe aanbieder afnemen. De klant moet de verschillende bedieningsconcepten en prijzen van adviseurs en directe aanbieders kunnen vergelijken. Hiervoor kan hij gebruik maken van het gestandaardiseerde dienstverleningsdocument (DVD) en van oriënterende gesprekken met financiële dienstverleners.
Om de klant de mogelijkheid te bieden een bewuste keuze te maken voor een financiële dienstverlener is het belangrijk dat:
- klanten de mogelijkheid hebben een oriënterend gesprek met de financiële dienstverlener te voeren over zijn diensten. De kosten van dit gesprek hoeven niet rechtstreeks bij klanten in rekening te worden gebracht
- adviseurs en directe aanbieders voor advies en het sluiten van producten kosten in rekening brengen die in evenwicht zijn met de door hen geleverde en te leveren werkzaamheden. Zij tonen deze kosten in het DVD.
- directe aanbieders voor de berekening van de advies- en distributiekosten een kostprijsmodel opstellen waarin alle kosten worden meegenomen die gericht zijn op het tot stand brengen van een overeenkomst voor een financieel product. Directe aanbieders dienen hun kostprijsmodel op juistheid en volledigheid te laten controleren door een accountant.
- directe aanbieders de advies- en distributiekosten apart van de productprijs op de factuur opnemen.
Informatie delen