Relevante dienstverlening binnen het abonnement
Diensten in een abonnement moeten evident nuttig zijn en aansluiten bij de behoefte van de klant. Dit mag de klant logischerwijs verwachten bij nazorg en beheer van zijn financiële producten. Voorbeelden hiervan zijn:
- Schadeverzekering – tussentijdse check situatie van de klant en begeleiding bij schade
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering – tussentijdse check situatie van de klant en begeleiding bij arbeidsongeschiktheid
- Lijfrente – jaarruimteberekening
- Hypotheek – begeleiding bij het aflopen van de rentevaste periode.
Als de klant deze dienstverlening al heeft gewaarborgd, ligt het voor de hand dat u deze diensten voor hem niet in het abonnement opneemt. Bijvoorbeeld als de klant een aparte rechtsbijstandverzekering heeft.
Actieve versus passieve dienstverlening
Het is aan u om de klant actief te benaderen voor dienstverlening waar de klant redelijkerwijs niet vanuit eigen initiatief contact met u opneemt. Een voorbeeld is de adviseur die zijn klant jaarlijks uitnodigt voor zijn onderhoudsgesprek. Dit geldt niet voor situaties waarbij er wel behoefte kan zijn aan dienstverlening van de adviseur, maar u dit niet kan voorzien. Bijvoorbeeld als uw klant schade heeft of van werkgever verandert.
Informatie delen