Terug

‘Een mismatch tussen product en klant beschadigt vertrouwen’

lieke-helleman-410x274
Lieke Helleman, manager Lenen, Sparen en Retailbeleggen

‘Snel winst en weinig risico’s.’ Nu sparen nauwelijks nog iets oplevert, spelen sommige aanbieders handig in op de behoefte aan meer rendement. Soms zonder uit te leggen dat achter een mooie belofte een ingewikkeld of risicovol product zit. Vooral over de onervaren consument maken we ons zorgen. Als het misgaat kan hij veel geld verliezen, geld dat hij misschien niet kan missen.

Snel veel geld

Bij bijvoorbeeld binaire opties kwam dit te vaak voor en daarom is de verkoop vorig jaar door Europese toezichthouders gezamenlijk verboden. Risicovolle producten hebben onze aandacht. Denk aan hefboomproducten waarmee je versneld kunt profiteren van een koersstijging of een koersdaling van bijvoorbeeld aandelen, valuta of de olieprijs. Je kunt dan snel veel winst maken. Maar ook snel veel geld verliezen. Hoe hoger de hefboom, hoe hoger het risico. Ja, er zijn ingebouwde beschermconstructies, maar je kunt nog steeds je complete inleg verliezen. Dat realiseert niet elke consument zich, waardoor hij niet genoeg stilstaat bij de vraag: kan en wil ik dit risico dragen?

Productgovernance

Ik geloof echt dat goede dienstverlening in de financiële sector begint bij kwalitatief goede financiële producten. Een assortiment waar goed over is nagedacht en dat aansluit bij de behoeftes van klanten. Een mismatch beschadigt juist het financiële welzijn van die klant en zijn vertrouwen in de financiële sector. Of ondernemingen voldoende nadenken over het product in relatie tot de klant, daar houden wij toezicht op. Het afgelopen jaar hebben we rekening gehouden met de hoeveelheid nieuwe regelgeving waar organisaties mee te maken kregen (zoals MiFID II, PRIIPs en IDD), maar we zijn tegelijkertijd wel blijven sturen op serieuze verbeterplannen. In 2019 verwachten we dat marktpartijen voor klanten de nodige verbeteringen doorvoeren in hun productgovernance.

Goed product

Welke producten bied je waarom en op welke manier aan? Laat je voldoende meewegen of de producten ook van toegevoegde waarde zijn voor je klant? En doe je dat vanuit oprechte wil, of vink je gewoon het lijstje met wettelijke vereisten af? Dit soort kritische vragen zouden marktpartijen zichzelf moeten stellen. We beseffen dat de antwoorden soms (financieel) pijn kunnen doen. Het liefst zien we dat partijen vanuit zichzelf overtuigd raken van het belang van een kwalitatief goed productassortiment. Bij sommige partijen is dat gelukkig ook het geval.

Europees niveau

We spreken regelmatig met de ondernemingen waar we toezicht op houden, onder andere in belangenverenigingen, op seminars of rechtstreeks met beleggingsondernemingen, banken of verzekeraars. Ook gaan we veelvuldig in gesprek met buitenlandse toezichthouders over de manier waarop wij toezicht houden op productontwikkeling. Daar hebben we meer ervaring mee dan de meeste andere toezichthouders. Tegelijkertijd zien we ook dat wij veel van buitenlandse toezichthouders kunnen leren. Bijvoorbeeld over risicovolle producten die nog niet op de Nederlandse markt te krijgen zijn. Producten kunnen immers grensoverschrijdend zijn. Daarom is het belangrijk om hier niet alleen nationaal naar te kijken, maar ook in Europees verband.’

Zie ook

Informatie delen

Delen via: deel