Terug

Consumentenmonitor hypotheken voorjaar 2018

Rapport

rapport

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) laat door marktonderzoeksbureau GfK twee keer per jaar online onderzoek doen onder consumenten naar onderwerpen zoals hypotheken en beleggen. Hierdoor krijgt de AFM meer inzicht in attitudes, intenties en gedrag van consumenten op de financiële markten.

In maart en april 2018 hebben 420 consumenten die recent een hypotheek hebben afgesloten vragen beantwoord. De respondenten zijn afkomstig uit het GfK panel dat 100.000 deelnemers kent.

Enkele resultaten:

  • Bijna twee derde van de hypotheken worden via het intermediaire kanaal afgesloten.
  • Ruim de helft van de hypotheeksluiters brengt spaargeld in, terwijl bijna één op de tien een consumptief krediet gebruikt voor een deel van de financiering.
  • Aan bijna een derde van hypotheeksluiters onder de 35 jaar wordt niet naar een mogelijke studieschuld gevraagd door de adviseur.

De AFM gebruikt de onderzoeksresultaten bij haar toezicht op de financiële markten en het versterken van het financieel welzijn in Nederland.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel