Terug

Inboedel- en reisverzekeraars niet transparant genoeg over afschrijving

Rapport

handje

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft een onderzoek naar de claimafhandeling door inboedel- en reisverzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) gepubliceerd. Het is de eerste rapportage die valt onder de samenwerkingsovereenkomst die Stv, het Verbond van Verzekeraars en de AFM per 1 januari 2018 hebben gesloten.

Uit de ‘Themarapportage Claimafhandeling’ blijkt dat transparantie en communicatie relatief laag scoren bij de claimafhandeling. Zo geeft slechts de helft van de KKV-houders duidelijke en goed vindbare informatie over afschrijvingslijsten, terwijl er wel grote verschillen in die lijsten - en dus in schadevergoedingen - bestaan. Dat is niet klantgericht, zo concludeert Stv.

Voorheen deed de AFM de claimafhandeling-rapportage zelf en was die onderdeel van het Klantbelang Dashboard.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel