Terug

Consumenten met hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering geactiveerd

Nieuws

onderzoek

Alle verzekeraars voldoen nu aan de wettelijke activeringsplicht voor hun klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering. Eind 2017 constateerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat twee aanbieders nog niet alle juiste stappen hadden gezet. Ook die partijen voldoen inmiddels aan hun wettelijke activeringsplicht.

Eind 2017 publiceerde de AFM de resultaten van de eindcontrole bij 19 verzekeraars naar het activeren van klanten met een hypotheek- of pensioengebonden beleggingsverzekering. In totaal gaat het om ongeveer 1,6 miljoen polissen, waarbij verzekeraars voor eind 2016 klaar moesten zijn. Uit die controle bleek dat zeven verzekeraars al hun klanten hadden geactiveerd. Bij tien verzekeraars waren er nog onvolkomenheden, waarvan de AFM in februari meldde dat deze waren opgelost. De twee verzekeraars die nog niet voldeden aan hun wettelijke activeringsplicht, zijn nu ook gereed. Bij één verzekeraar is daar een last onder dwangsom aan vooraf gegaan. Het totaal is verwerkt in het overzicht op de website van het Verbond van Verzekeraars. De betreffende verzekeraars publiceren de gewijzigde resultaten ook op de eigen website.

Activeren van consumenten

Het activeren van consumenten met een beleggingsverzekering betekent dat zij door hun verzekeraar worden aangezet tot, en ondersteund met, het inzicht krijgen in de financiële situatie van hun polis. Hiermee krijgen consumenten een overzicht van de verbetermogelijkheden voor enkel hun beleggingsverzekering, zodat zij stappen kunnen ondernemen om hun situatie te verbeteren. Zo hebben consumenten hun bestaande polis aangepast, bijvoorbeeld omdat deze verzekeringselementen bevat, zoals een overlijdensrisicoverzekering, waar zij geen belang – meer – bij hebben. Of zij hebben het overlijdensrisico apart verzekerd, wat meestal zorgt voor meer opbouw van kapitaal in de beleggingsverzekering.‎ 

Hersteladvies en nazorg 

De AFM vindt het belangrijk dat klanten ook in de toekomst terecht kunnen voor zaken als hersteladvies en dat verzekeraars doorlopende nazorg blijven bieden. Ondanks alle inspanningen van verzekeraars zijn er namelijk klanten die nog geen actie hebben ondernomen. De AFM roept klanten op om (alsnog) contact op te nemen voor een gratis hersteladvies. Hiervoor kan men, naast met de eigen adviseur of verzekeraar, ook contact opnemen met het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars.

Eindcontrole overige beleggingsverzekeringen

Voor de overige beleggingsverzekeringen geldt dat verzekeraars tot eind 2017 de tijd hadden om hun klanten te activeren. De AFM is bezig met de eindcontrole en rapporteert hierover in de tweede helft van 2018.

Journalisten kunnen contact opnemen met Yolanda Bieckmann, woordvoerder AFM, via 020 - 797 2435 of yolanda.bieckmann@afm.nl.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel