Terug

Meldpunt neemt zelf contact op om beleggers te waarschuwen

Nieuws

praatballonnen

In het eerste half jaar van 2016 had de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bijna 5.600 keer contact met consumenten. Dit is ongeveer gelijk aan het aantal contactmomenten in het eerste half jaar van 2015.

Meldpunt als onderdeel van totale toezichtstrategie

Consumenten kunnen contact opnemen met het Meldpunt Financiële Markten van de AFM. Bijvoorbeeld omdat ze een vraag hebben, meer willen weten van een financieel product of dienstverlener of omdat ze melding willen maken van mogelijke misstanden. Meldingen van consumenten kunnen leiden tot onderzoek bij een financiële onderneming en tot openbare waarschuwingen. Blijkt na onderzoek dat er inderdaad sprake is van misstanden, dan grijpt de AFM in en kan zij bijvoorbeeld een boete opleggen. Soms waarschuwt de AFM consumenten vooraf. Dat doet de AFM om te voorkomen dat consumenten schade oplopen. Zo hebben we het eerste half jaar gewaarschuwd tegen 6 gehaaide verkopers met een te mooi investeringsaanbod. Dit noemen we boilerrooms. Melden heeft dus zin!

Proactief Meldpunt

Het Meldpunt heeft het afgelopen half jaar ook zelf contact met beleggers opgenomen. Naar aanleiding van een justitieel onderzoek naar een boilerroom heeft de AFM een namenlijst met contactgegevens ontvangen. Wij hebben zelf contact opgenomen met een aantal van deze beleggers om hen te waarschuwen.

Afgelopen halfjaar heeft het Meldpunt meerdere meldingen ontvangen over rentekredieten. Dit is een krediet waar je alleen rente over betaalt en niets aflost. Ook de media heeft hier veel aandacht aan besteed. Zie bijvoorbeeld de uitzending van Kassa. Ook kreeg de AFM veel vragen over service-abonnementen en of deze kosten wel of niet verplicht zijn.

Verder is het aantal vragen en klachten over hypotheken en verzekeringen gelijk gebleven ten opzichte van 2015.

Uitleg rol meldpunt blijft nodig

Voor het oplossen individuele problemen moeten consumenten zich melden bij het Kifid

Veel consumenten denken dat de AFM ook individuele problemen oplost, maar daarvoor moeten zij zich melden bij het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten door toezicht te houden op het gedrag van financiële ondernemingen. Het Meldpunt Financiële Markten is het loket waar consumenten, bij voorkeur digitaal, meldingen kunnen doen over dienstverlening door de financiële sector. Naast dit loket bieden wij op afm.nl/consumenten onafhankelijke informatie over financiële onderwerpen, zoals advies of beleggen.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel