Terug

Ben je gebeld om je uitvaartverzekering over te sluiten? Stel de juiste vragen

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

handje

De AFM ziet dat een klein aantal partijen consumenten op een misleidende wijze benaderen om uitvaartverzekeringen over te sluiten of de dekking te verhogen. We krijgen hier ook veel meldingen over van consumenten.

Deze partijen geven je bijvoorbeeld de indruk dat je te maken hebt met de verzekeraar waar je een uitvaartverzekering hebt, terwijl dat niet zo is. Ook blijkt dat adviseurs en bemiddelaars niet altijd duidelijk zijn over hun dienstverlening. Je wordt bijvoorbeeld niet of te laat op de hoogte gesteld dat je advieskosten moet betalen.

Wat moet je dan als je over je uitvaartverzekering wordt gebeld?

Stel in ieder geval de volgende vragen:

  • Welke onderneming heb ik aan lijn? 
  • Hoeveel betaal ik voor het advies en voor bemiddelen/afsluiten, en hoe betaal ik dit? 
  • Over welke verzekeraars krijg ik advies en hoeveel bedenktijd krijg ik? 
  • Wat is het verschil tussen de bruto en netto premie in mijn situatie? 
  • Voor welk bedrag ben ik nu verzekerd? En blijft dat hetzelfde bij een nieuwe verzekering? 
  • Wat heb ik tot nu toe opgebouwd met mijn oude verzekering? 
  • Wat gebeurt er met mijn opgebouwde waarde als ik mijn verzekering opzeg? Krijg ik een afkoopsom? 
  • Tot welke leeftijd betaal ik voor mijn oude verzekering en voor mijn nieuwe verzekering?
  • Neem verder de tijd om de offerte en overige stukken goed door te lezen. Laat je niet opjagen om stukken thuis aan de keukentafel te tekenen of een beslissing te nemen.

Deel je ervaring met de AFM

Wil je je ervaringen delen over de advisering over een uitvaartverzekering? Laat het ons weten via het contactformulier.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel