Terug

Slim beleggen voor consumenten

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) grijpt de Internationale dag van de Consument aan om consumenten te helpen slimmer te beleggen.

Dit staat niet op zichzelf. De AFM zal hier dit jaar vaker aandacht voor vragen. Onderstaande stappen kunnen je nu al op weg helpen bij een goede aanpak.

Stap 1: Bepaal je beleggingsdoel en check of dat nog haalbaar is

Ruim de helft van de beleggers heeft niet bepaald wat hij wil bereiken met beleggen. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van de AFM eind 2012. En dat terwijl slim vermogen opbouwen juist begint met het hebben van een doel.

Hoeveel geld heb je nodig en wanneer heb je dat nodig? Hoe bereik je vervolgens je doel? Ruim een kwart van de beleggers die wel een doel heeft, controleert tijdens de looptijd van de belegging niet of dat haalbaar blijft. Zo weet je niet of je nog op schema ligt.

Check daarom jaarlijks of je doel nog haalbaar is. Daarmee houd je zicht op je financiële toekomst en heb je nog tijd om bij te sturen als het even minder goed gaat.

Stap 2: Wees realistisch over rendement en doe een jaarlijkse check

Veel beleggers worden bij hun keuze voor beleggen vooral geprikkeld door het te behalen rendement. Uit ons consumentenonderzoek blijkt dat beleggers de komende drie jaar gemiddeld een jaarlijks rendement van 10,6% verwachten.

De afgelopen drie jaar was het gemiddelde rendement van de AEX slechts 0,7% (exclusief dividend). De grootste optimisten blijken ook nog eens het minst te controleren welk rendement zij daadwerkelijk behaald hebben. Ruim de helft van de beleggers weet bovendien niet welk rendement ze in 2011 hadden.

Voorkom teleurstellingen in de toekomst en check welk rendement je hebt behaald. Daarmee houd je zicht op je eigen financiële situatie.

Stap 3: Kijk kritisch naar de kosten en switch zo nodig naar een ander product of aanbieder

Bijna zes op de tien beleggers heeft geen idee hoe hoog de kosten zijn die zij gemiddeld per jaar betalen. Juist de kosten hebben een belangrijke invloed op het nettorendement van de beleggingen. Het loont daarom om de totale kosten van verschillende beleggingsdiensten met elkaar te vergelijken en zo nodig over te stappen naar een andere aanbieder.

Overstappen is voor veel beleggers een grote stap, blijkt uit ons onderzoek. Slechts 7% van alle beleggers is in de afgelopen drie jaar gewisseld van aanbieder. Zeven op de tien beleggers zijn zelfs nog nooit overgestapt. Toch kan dat verstandig zijn. Houd grip op je eigen financiële situatie en vergeet niet dat je altijd de mogelijkheid hebt om over te stappen.

Lees ook:

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel