Terug

Dienstverleningsdocument: duidelijk over financieel advies

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

Consumenten beschikken vanaf vandaag over een belangrijk hulpmiddel bij het kiezen van een financieel dienstverlener. Ze ontvangen voortaan het dienstverleningsdocument (DVD) van hun adviseur of bemiddelaar. Hij geeft daarin informatie over zijn dienstverlening, onafhankelijkheid en de kosten. Alle financiële dienstverleners werken met hetzelfde standaard document, wat consumenten in staat stelt een goede vergelijking te maken tussen verschillende adviseurs.

Wat is het dienstverleningsdocument?

Er zijn vier varianten van het dienstverleningsdocument, die zijn gebaseerd op belangrijkste financiële vragen van consumenten: de hypotheekvraagopbouwen van vermogen (bijvoorbeeld banksparen of lijfrente), werkgeverspensioen en het afdekken van risico’s (bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering).

Het dienstverleningsdocument geeft in vier pagina’s informatie over de dienstverlening van adviseurs (zelfstandig of in dienst van een bank of verzekeraar) en bemiddelaars. Zo wordt duidelijk of iemand financieel advies geeft of alleen producten afsluit voor een consument. Het DVD laat zien hoeveel financiële producten een adviseur voor zijn klanten vergelijkt. Het geeft ook antwoord op de vraag of een adviseur alleen zijn eigen producten adviseert of ook die van andere banken of verzekeraars. Wat hij aan onderhoud doet als een product eenmaal is afgesloten, is ook in het DVD opgenomen.

Dankzij het dienstverleningsdocument weten consumenten wat ze ongeveer aan kosten kunnen verwachten. Het gaat wel om de gemiddelde kosten. In individuele gevallen kan de rekening hoger of lager uitvallen. Het is belangrijk dat consumenten daarnaar vragen bij hun adviseur.

Een leeswijzer van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geeft meer tekst en uitleg over het DVD. Op de website van de AFM staat bovendien meer informatie.


Waarom is het DVD belangrijk?

Sinds 1 januari van dit jaar is het provisieverbod van kracht. Consumenten betalen hun adviseur nu direct voor advies over complexe financiële producten, zoals hypotheken, uitvaartverzekeringen of bankspaarproducten. In het verleden betaalden ze daar indirect voor: de advieskosten waren verwerkt in de productprijs.

Hun adviseur of bemiddelaar ontving toen provisie als hij een ingewikkeld financieel product afsloot. Deze beloning ontving hij van de bank of verzekeraar. Daardoor was zijn advies mogelijk niet altijd in het belang van de klant omdat  hij bijvoorbeeld koos  voor een product dat hem een hoge provisie opleverde. Het provisieverbod heeft als doel daar een einde aan te maken.

Omdat consumenten nu direct betalen voor advies, is het belangrijk dat ze zich goed oriënteren op verschillende adviseurs voordat ze een keuze maken. Daar helpt het DVD bij.

Wanneer krijg ik het dienstverleningsdocument?

Zelfstandige adviseurs en bemiddelaars, én adviseurs van banken en verzekeraars zijn verplicht het DVD te verstrekken. Dat kan voorafgaand, tijdens of na het eerste oriënterende gesprek. Ook als iemand besluit zelf een financieel product af te sluiten zonder advies (het zogenoemde execution only), krijgt hij een DVD. Een financieel dienstverlener moet het in elk geval geven, voordat hij een advies geeft. Hij is ook verplicht om het dienstverleningsdocument op zijn website aan te bieden.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel