Terug

Dienstverlening in belang van de klant is niet altijd integraal advies

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

Financiƫle ondernemingen kunnen het belang van hun klant centraal stellen zonder dat zij een integraal financieel advies geven. Het klantbelang vraagt om dienstverlening die aansluit op de specifieke behoeften en situatie van de klant; of wel: dienstverlening op maat. Dit betekent dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en situatie van de klant minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten.

De AFM legt dus geen verplichting op dat in alle gevallen een integraal financieel advies moet worden gegeven. De wet biedt de ruimte om dienstverlening tijd- en kostenefficiënt in te richten en daarmee beter aan te laten sluiten op de behoeften en situatie van een specifieke klant. Het kan voor de ene klant bijvoorbeeld nodig zijn om een uitgebreid financieel plan af te nemen, terwijl het voor een andere klant voldoende is om alleen producten te vergelijken.

De AFM heeft de afgelopen periode zowel van financiële dienstverleners als van beleggingsondernemingen vragen gekregen over efficiënte inrichting van hun dienstverlening, waardoor deze betaalbaar blijft voor de klant. Daarom is de AFM in gesprek gegaan met marktpartijen over de verschillende manieren waarop zij hun dienstverlening kunnen inrichten, zonder af te doen aan vereiste zorgvuldigheid van de dienstverlening en passendheid van de advisering.

Op basis van deze gesprekken en verschillende praktijkonderzoeken van bedieningsconcepten heeft de AFM een aantal handvatten opgesteld die marktpartijen kunnen gebruiken bij de inrichting van hun dienstverlening. Deze handvatten vindt u in de publicaties Dienstverlening op maat.

Deze publicatie is bedoeld als eerste aanzet tot een marktbrede discussie over de inrichting van dienstverlening op maat. De komende maanden wil de AFM hierover graag verder met de markt in gesprek gaan. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze publicatie, of wilt u hierover in gesprek met de AFM? Dan kunt u contact opnemen via dienstverleningopmaat@afm.nl.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel