Terug

Reactie AFM op uitzending TROS Radar 10 september 2012

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

De AFM is een groot voorstander van meer transparantie over alle kosten van beleggingsfondsen. Over de kosten van beleggingsfondsen publiceren we binnenkort een onderzoeksrapport. Bij beleggingsfondsen die worden gebruikt voor beleggingsverzekeringen zoals in de voorbeelden worden aangehaald, is er vaak sprake van een andere situatie dan bij 'gewone' beleggingsfondsen. Ze staan niet onder ons toezicht, zodat de regels over prospectussen en financiële bijsluiters niet gelden. De AFM zou het toejuichen als er ook voor dergelijke fondsen duidelijke regels komen over de transparantie van kosten.

De voorbeelden die Radar vanavond in haar uitzending heeft laten zien, geven ook iets anders aan. Het is goed om te zien dat klanten zich aan het verdiepen zijn in hun beleggingsverzekering. Ook op het webforum van Radar zijn daar enkele goede voorbeelden van te vinden. Hoe eerder je als consument inzicht hebt in je financiele situatie en de verbetermogelijkheden, des te beter zijn eventuele gaten in de financiële situatie te dichten. Onze indruk is dat veel mensen met een beleggingsverzekering nog niet naar hun adviseur zijn gegaan.

Beleggingsverzekeringen zijn producten waarvan nu wordt ingezien dat deze niet in alle gevallen opleveren wat in het verleden voorgespiegeld is. Verzekeraars zijn hard bezig om consumenten te informeren over de compensatie. Zeker consumenten die een beleggingsverzekering hebben voor hun hypotheek doen er goed aan om er echt in te duiken. Ook als je voor je pensioen afhankelijk bent van de opbrengst van een beleggingsverzekering, is het zeer aan te raden om advies in te winnen of de beleggingsverzekering wel voldoende gaat opleveren. Hoe eerder je actie onderneemt, hoe langer je de tijd hebt om alsnog een deel van het vermogen op te bouwen waarmee je in de toekomst je hypotheek aflost of in je pensioen voorziet.

Verzekeraars hebben dit jaar al een groot deel van hun klanten per brief geïnformeerd over de compensatie van te hoge kosten. Het is opvallend dat veel consumenten het daarbij lijken te laten en geen verder inzicht in de gevolgen willen. Financieel adviseurs kunnen daarbij helpen. Consumenten met een beleggingsverzekering kunnen terug naar hun adviseur die hen destijds het product heeft geadviseerd. Als je oude financieel adviseur niet meer bestaat, vraag dan aan je verzekeraar bij wie je terecht kunt.

De brancheorganisatie van adviseurs heeft aangegeven dat bestaande klanten kosteloos bij hun adviseur terecht moeten kunnen voor hersteladvies. De AFM heeft dat ook gevraagd aan de financieel adviseurs. Om adviseurs hierbij te ondersteunen, heeft de AFM een stappenplan gemaakt dat we binnenkort zullen publiceren. Adviseurs kunnen consumenten inzicht geven in hun huidige situatie en het oorspronkelijke doel van de beleggingsverzekering. Waar nodig zal de adviseur inzicht geven in de verbetermogelijkheden.

Voor meer informatie kunt u hier terecht op onze website:

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel