Terug

De nieuwe verplichte waarschuwing in kredietreclames

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

Per 1 april 2009 zijn aanbieders, bemiddelaars en adviseurs van leningen verplicht om in hun reclame- uitingen te waarschuwen voor de gevolgen van lenen. De AFM gaat controleren of zij zich hieraan houden.


De verplichte waarschuwingszin “Let op! Geld lenen kost geld” moet worden vermeld bij alle leenreclames. Uitzonderingen zijn reclames voor hypothecair krediet voor de aankoop van een eigen woning. Er zijn speciale geluidsfragmenten van de zin “Let op! Geld lenen kost geld” opgenomen. Deze fragmenten moeten gebruikt worden in gesproken reclames op radio en internet. Bij reclame-uitingen met beeld, zoals kranten, tijdschriften en televisie, moet naast de zin ook een symbool staan van een mannetje met een blok aan zijn been.

Een reclamebureau heeft een aantal zinnen en symbolen ontwikkeld voor de AFM. Tijdens een onderzoek onder ruim 750 consumenten kozen de meeste consumenten voor de zin “Let op! Geld lenen kost geld”. Zij vinden dat deze zin het beste wijst op de nadelige gevolgen van lenen. Het symbool van een mannetje met een blok aan zijn been vinden zij het beste hierbij passen. Dit symbool maakt duidelijk dat een lening lasten met zich meebrengt en dat het een blok aan je been kan zijn als je er niet goed over nadenkt.

Meer informatie over lenen?
De AFM heeft onafhankelijke informatie over lenen op haar website voor consumenten en de AFM heeft ook een folder “Verstandig lenen.” Deze folder is in PDF- formaat te downloaden onder 'Zie ook'.
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft een risicometer waarmee consumenten kunnen nagaan of een lening binnen hun budget past. Deze risicometer staat op de site van Nibud.

 

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel