Terug

Klant moet centraal bij zorgvuldig advies vermogensopbouw

Nieuws Dit bericht is ouder dan 3 jaar. De inhoud kan hierdoor niet meer actueel zijn.

De klant moet centraal staan, het gegeven advies moet in het belang van de consument zijn. Dat schrijft de AFM in twee leidraden over advies bij vermogensopbouw. Je bouwt bijvoorbeeld vermogen op voor je pensioen of je huis. De leidraden zijn bedoeld voor financieel adviseurs, en voor beleggingsadviseurs en vermogensbeheerders.

Bij vermogensopbouw ben je ook als consument verantwoordelijk. Uiteindelijk beslis je zelf of je een advies opvolgt. En ben je verantwoordelijk voor die keuze. Zelfs na goed advies kan de opbrengst van bijvoorbeeld een belegging aan het einde tegenvallen. Bij beleggen is er altijd onzekerheid.

Voor jou belangrijke punten uit de leidraad.

Over advies:

  • Zorgvuldig advies kost tijd en (dus) geld. Advies is niet gratis. Vraag hoe en hoeveel je adviseur betaald wordt.
  • Een adviseur kan met een beperkt aantal aanbieders samenwerken of een beperkt aantal producten adviseren. Zijn advies hoeft niet altijd het goedkoopste of beste product te zijn. Je kunt dan zelf of bij andere adviseurs op zoek gaan naar vergelijkingsmateriaal. Of je kunt de consequenties accepteren. Een adviseur die wel alle aanbieders of producten vergelijkt, zal daar meer tijd mee kwijt zijn en daardoor mogelijk duurder zijn.
  • De adviseur probeert je (advies)vraag samen met je helder te krijgen. Je moet hem hiervoor juiste en volledige informatie geven. Lees ook de informatie van de adviseur goed door en stel vragen als je het niet begrijpt. Ook nadat je een product hebt aangeschaft, is het verstandig je adviseur op de hoogte te brengen van belangrijke veranderingen. Zo kunnen jij en je adviseur op tijd aanpassingen maken als dat nodig is.
Over beleggen:
  • In een risicoprofiel voor beleggers staat wat de verhouding is tussen het risico dat je wilt nemen en het rendement dat daar tegenover staat. Een risicoprofiel dat ‘defensief’ heet, heeft een relatief lager risico en lager verwacht rendement dan een risicoprofiel dat ‘offensief’ heet. Bedenk wel dat je ook met een defensief profiel geld kan verliezen met beleggen.
  • Er is niet één standaardindeling voor risicoprofielen. De meeste banken en adviseurs gebruiken hun eigen risicoprofielen. De AFM heeft wel een voorstel voor een standaardindeling van gedaan. Zodat je aanbieders beter kunt vergelijken.
  • Onderzoek of passief beleggen iets voor jou is.

De AFM maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten.

Als onafhankelijke gedragstoezichthouder dragen wij bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland.

Informatie delen

Delen via: deel